EU satsar på effektivare järnvägsinfrastruktur: Ytterligare steg mot grönare transport

För att komma till rätta med oplanerade underhållsarbeten och bristfälligt samarbete mellan olika infrastrukturförvaltare som leder till trängsel och förseningar vid gränserna, föreslår utskottet att ge Europeiska Nätet för Infrastrukturförvaltare (ENIM) ökade befogenheter för att samordna kapacitet och trafik över gränserna. Foto: Network Rail

I hjärtat av Europa, där gränser korsas lika ofta som ord i flerspråkiga samtal, tar ambitionerna för en hållbarare framtid form genom en mer effektiv och koordinerad järnvägsinfrastruktur. Europaparlamentets transportutskott (TRAN) har just tagit ett viktigt steg framåt genom att stödja nya regler för planering och tilldelning av kapacitet på järnvägsnätet.

Målet är att minska förseningar, öka pålitligheten och främja en övergång till järnvägstransport.

Nyligen röstade ledamöterna i TRAN för att förbättra samordningen av järnvägsinfrastrukturen på EU-nivå. Initiativet syftar till att maximera användningen av järnvägsspår och höja punktligheten samt tillförlitligheten i tågtrafiken. Dessutom ses en ökad användning av järnvägen, som till stor del är elektrifierad och energieffektiv, som ett sätt att minska utsläppen från transporter och energianvändningen.

Förbättrad Samverkan och Finansiering

Utskottet föreslår även en uppdelning av kapacitetsplaneringen för järnvägsinfrastrukturen i tre faser: strategisk planering (vart femte år), terminsplanering (årligen) och justering. En europeisk järnvägsplattform, bestående av järnvägsföretag och andra aktörer som hamnar och tjänsteleverantörer, föreslås också för att integrera olika perspektiv i planeringen och distributionen av kapacitet.

Dessutom uttrycker ledamöterna oro över att EU:s järnvägsnät minskat med över 12 000 kilometer mellan 1990 och 2021, vilket hindrar EU:s mål att förflytta mer trafik till järnvägen. De efterlyser åtgärder för att förhindra försämring av järnvägsinfrastrukturen och säkerställa adekvat, stabil och punktlig finansiering.

Digitala verktyg för framtiden

Automatisering och digitala verktyg anses kunna göra trafikhanteringen snabbare och effektivare samt minska byråkratin. Därför föreslår ledamöterna införandet av digitala verktyg, såsom digitala kapacitetsplaner och rapportering av incidenter, mellan mitten av 2025 och slutet av 2030. Europeiska Järnvägsbyrån ska koordinera dessa uppgifter.

EP-representanten Tilly Metz (Gröna, LU) framhåller:

- Vi behöver akut förflytta trafiken till järnvägen för att dekarbonisera den europeiska transportsektorn. Nya regler kommer att underlätta denna övergång och säkerställa en optimal användning av järnvägsspåren. Vi strävar efter effektiv konsultation med intressenter och ambitiösa mål för digitaliseringen av verktyg och tjänster. Vi föreslår också nya uppgifter och ökade resurser för Europeiska Järnvägsbyrån.

Vad händer nu?

Transportutskottets ståndpunkt om de nya EU-reglerna för användning av järnvägsinfrastrukturkapaciteter antogs enhälligt och kommer nu att tas upp till omröstning vid en kommande plenarsession. Dessa riktlinjer markerar parlamentets första läsningsposition och kommer att fortsätta att behandlas av det nya parlamentet efter EU-valen i juni.

Detta lagförslag är en del av ett paket med förslag för att göra EU:s godstransport grönare. År 2020 stod järnvägstrafiken för 5,1 procent av persontransporterna och 11,5 procent av godstransporterna mellan EU-länderna, men bara 0,4 procent av transportsektorns växthusgasutsläpp i EU.

Källa: Europeiska Unionens tidning