Strejkkaos igen för tyska tågresenärer: En prövning i tålamod

Efter misslyckade förhandlingar har GDL:s karismatiska ledare Claus Weselsky (till höger i bilden) meddelat i tysk tv att en ny strejkperiod inleds omedelbart, vilket kommer att ha varierande effekter beroende på region. Till exempel kommer regionala tåg i Taunus, norr om Frankfurt am Main, att ställas in helt, medan andra linjer inte påverkas alls av strejken. Foto: Markku Björkman

I den senaste vändningen av de ansträngda förhandlingarna med Deutsche Bahn, Tysklands nationella järnvägsoperatör, har fackförbundet GDL utlyst strejker som sträcker sig över 35 timmar både i person- och godstrafiken.

För tusentals tågresenärer i delstaten Hessen börjar en tålmodighetsprövning på torsdag. Från torsdagsnatten kl. 02.00 till fredag middag kl. 13.00 planerar GDL att återigen strejka i person- och regionaltrafiken som en del av deras pågående lönekonflikt med Deutsche Bahn. Under denna period kommer Deutsche Bahn att erbjuda ett grundläggande servicenivå till sina kunder.

Varierar starkt regionalt

Enligt uppgifter från Rhein-Main Transport Association (RMV) på deras webbplats kommer servicenivån att variera starkt regionalt. Inga regionala tåg kommer att trafikera i Taunus-nätet, och särskilda prognoser och strejktidtabeller har publicerats för Kahlgrund- och Kurhessenbahn. Enligt nuvarande information kommer Hessische Landesbahn samt transportföretagen Cantus, Vias och Flexx inte att påverkas av strejken, men begränsningar kan ändå förekomma på dessa linjer. Tunnelbanor, spårvagnar och bussar förväntas köra som vanligt.

Kärnfråga

Nordhessische Transport Association (NVV) har listat nio regionala tåglinjer som kan komma att påverkas av strejken. Detta inkluderar linjer från Bebra till Frankfurt, Kassel-Frankfurt och Kassel-Bad Wildungen. Andra regionala tåg- och spårvagnslinjer förväntas köra enligt vanligt schema. Dock kan ytterligare tåg inställas om även signalboxarna tas ut i strejk.

Kärnfrågan i den långvariga lönekonflikten är GDL:s krav på att minska arbetsveckan för skiftarbetare från 38 till 35 timmar utan ekonomisk förlust. Denna kritiska punkt fortsätter att vara en stötesten i förhandlingarna och bidrar till en fortsatt osäker situation för både tågpersonal och resenärer över hela Tyskland.

Källa: Deutsche Presseagentur