Början av 2024 präglades av flera nya leasingavtal samt beställning av nya elektriska lok i Europa

Fenniarail: Precis som de ursprungliga lokomotiven kommer även de två tilläggsloken att utrustas med en dieseldrivmodul för rangering. Foto: Fenniarail

Inledningsvis genomförde Fenniarail, en finsk privat järnvägsoperatör för godstrafik, en beställning av ytterligare två Siemens Vectron-lok. Efter leveransen av det första loket under hösten 2023, kommer de nybeställda lokomotiven att anlända i början av 2026.

European Locomotive Leasing (ELL) har framgångsrikt påbörjat leasing av fler lokomotiv. Medan vissa av dessa i ELL:s företagsfärger förblir diskreta, har vissa kunder valt att framhäva sina leasingavtal med nya, iögonfallande lackeringar. Detta inkluderar kontraktet inom passagerarjärnvägssegmentet med det tyska Flixtrain. De senaste två lokomotiven leasades till LTG Cargo Polska, även de med en speciell, blommande gul lackering.

Fyra EuroDual-lok

Efter leasingen av Vectron från Cargounit, har OST-WEST Logistic Poland leasat ytterligare två av dessa lokomotiv, denna gång från Railpool.

Flottan hos Medway Italia har också nyligen utökats när två av Akiems DC Traxx-lokomotiv leasades till operatören, som är en del av sjöfartsjätten MSC.

Symboliskt lokomotiv

BBL Logistik, verksamt inom byggnadslogistik, driver redan fyra EuroDual-lokomotiv från European Loc Pool (ELP). I januari överlämnade leasingföretaget två Euro9000-lokomotiv till denna operatör, och ytterligare ett EuroDual-lokomotiv kommer att överlämnas under 2024.

ELP har även tecknat ett nytt kundavtal med BM Bahndienste. Denna fem år gamla operatör, som också är aktiv inom byggnadslogistik samt dragkraft och godstransporttjänster, kommer att leasa ett EuroDual-lokomotiv på ett fullserviceavtal. Detta lok är även symboliskt då det är det 100:e lokomotivet som leasas från ELP.

Leasade 6 lok

Traktion4Rent, ett tyskt företag, har leasat ut ett av sina sex lok av klass 155 i Tyskland till Budamar West. Leasingföretaget har även framgångsrikt leasat ut två diesellokomotiv av klass 216 och klass 232 till andra operatörer.

Källa: Lok-report