Förra året präglades nyhetsflödet av lanseringen av flera europeiska nattåg. Denna trend växer, men inte utan hinder, rapporterar Svenska Dagbladet.
Initiativet startade med en strävan efter mer miljövänliga alternativ, vilket senare smälte samman med den växande "slow travel"-trenden. Nu pågår ett återupplivande av nedlagda nattågslinjer runt om i Europa.
Enligt Svenska Dagbladet var orsakerna till att så många nattåg försvann under lång tid anses vara de dyra och komplicerade rutinerna, samt konkurrensen från lågprisflygbolagen. Nu återfinns tjeckiska Regiojet i Prag och längs Kroatiens kust. Polska Chopin expanderar nattågsförbindelsen mellan Warzsawa-Wien till Salzburg och München. Italiens statliga Trenitalia planerar för 70 nya nattåg, inklusive en mellan Milano och Sicilien via tågfärja.
Österrikiska ÖBB var pionjärer när de uppgraderade sitt nattågsnätverk, Nightjet, och erbjuder nu resor mellan städer i flera europeiska länder. ÖBB:s presstalesperson, Bernhard Rieder, rapporterar om en betydande ökning av efterfrågan på nattågsresor och introducerade nyligen trettio nya nattåg mellan Hamburg och Wien.
Nya aktörer dyker också upp på scenen. Franska Midnight Trains planerar att lansera rutter mellan Paris, Italien och Spanien senare i år, medan belgisk-nederländska European Sleeper redan är igång med nattågsresor. European Sleeper, grundat av Elmer van Buuren och Chris Engelsman, erbjuder förbindelser mellan Berlin och Bryssel via flera städer, enligt Svenska Dagbladet.
Resenärer som väljer nattåg rapporterar om en bekväm resa, trots enkla faciliteter som liggvagnar utan luftkonditionering. Planer på att utöka nätverket inkluderar rutter till Barcelona, Köpenhamn och Stockholm.
Även om utvecklingen av nattåg ökar möter den också hinder. Christer Litzell från SJ och Marco Andersson från Snälltåget påpekar utmaningar med att köra tåg över gränser och brist på vagnar. Trots detta ser båda företagen en ökande efterfrågan på nattågsresor och ett fortsatt engagemang för att erbjuda resenärer klimatsmarta alternativ.