Nordic Re-Finance stärker sin flotta med Traxx AC2-lok som nu har fullt godkännande för trafik i både Sverige och Norge, inklusive användning av ETCS. Godkännandet innebär att loken tillåts att köra på Malmbanan med ETCS-uppgradering 2024.
Detta godkännande öppnar upp möjligheter för norska aktörer och innebär att loken kan användas på Malmbanan när den utrustas med ETCS mark under sommaren 2024.
– Vi har arbetet med stor tidspress med tanke på Malmbanans övergång till ETCS mark denna sommar. Genom en godkänd fordonstyp får vi nu möjlighet att godkänna samtliga Traxx AC2 enligt det förfarande som kallas "conformity to type". Under våren kommer vi att färdigställa våra fem återstående lok så att alla tolv loken i vår traxx-flotta är framtidssäkrade, säger Arvid Haag, Nordic Re-Finance operativa projektledare för ETCS-projektet.
– Vi skrev kontrakt på ETCS-Ombord på Traxx AC2 redan 2020. Efter både pandemi och krigsutbrott i Europa ser vi nu äntligen slutet på detta projekt. Traxx är ett utmärkt lok och med ett modernt signalsystem ser vi att det har många årtionden kvar på den nordiska marknaden. Jag vill dock understryka vikten av att Alstom nu tar ett långsiktigt ansvar både för reservdelar till ETCS-systemet, men också för sina levererade Traxx-lok, berättar Mikael Zagerholm, teknisk chef.
Med detta godkännande positionerar sig företaget för fortsatt tillväxt på marknaden.