Ny studie: Europeiska nattåg gör storslagen comeback

Finländskt nattåg med sovvagnar. Bild: VR

Fjärrtrafik för passagerare i Europa har länge dominerats av statliga järnvägsbolag och ett fåtal nischaktörer. En ny studie från SCI Verkehr visar att detta kan förändras. Efterfrågan på flexibla vagnkoncept har ökat markant i Europa och förväntas växa med cirka 30 procent årligen mellan 2023 och 2028.

Med återinförandet av lokdragna tåg med moderna vagnsdesigner, framträder mer universella lösningar för rullande material, vilket avlägsnar en stor barriär för konkurrens inom fjärrtrafik. Detta gäller särskilt för gränsöverskridande rutter, där godkännandet av vagnar och lok individuellt är betydligt mindre komplicerat än att godkänna ett höghastighetståg.

Ny tågstudie

Den starka efterfrågan på lokdragna tåg indikerar tydligt att nya aktörer är på väg in på fjärrtrafikmarknaden – antingen genom direkt konkurrens på attraktiva statliga järnvägsrutter eller på gränsöverskridande rutter i marginalområden för dag- och nattågstjänster, enligt marknadsstudien "Intercity och Nattåg – Europeiska Marknadstrender 2024".

Konkurrens inom järnvägssektorn

Hittills har konkurrensen inom järnvägssektorn varit begränsad till godstransporter och regional passagerartrafik samt ett fåtal nischmarknader. I fjärrtrafiken har leasingbolag och operatörer undvikit konkurrens på grund av de höga riskerna med att ge sig in på etablerade marknader med mycket dyr och långvarig rullande utrustning. Nationella järnvägsbolag som DB Fernverkehr i Tyskland, SNCF i Frankrike och PKP Intercity i Polen har framgångsrikt försvarat sina marknader i kärn-Europa. Dock pressar nu privata open-access-operatörer och utländska järnvägsbolag alltmer in sig på fjärrtrafiken, järnvägstransportens sista bastion.

Flexibla och framtidssäkra tåg

Operatörer söker nu efter beprövade rullande material som är flexibla i drift och framtidssäkra. Förutom klassiska höghastighetståg, används lokdragna intercitytåg i ökande utsträckning på internationella rutter. Designen med en lok och en styrvagn på motsatta sidor erbjuder ytterligare operativa fördelar. Tack vare sin enkla konfiguration kan ett lokdraget tåg bättre anpassas till förändringar i transportbehovet.

Tillväxt i fjärrtrafikmarknaden

Den europeiska fjärrtrafikmarknaden växer generellt – särskilt inom gränsöverskridande transporter. Med politiskt stöd görs allt fler investeringar i infrastruktur och utrustning för de viktigaste korridorerna. Europeiska tågkontrollsystemet (ETCS) är bara ett av de ambitiösa projekten. Målet är att erbjuda sömlös, pålitlig och bekväm tågtrafik mellan de stora europeiska städerna.

Tillverkare av rullande material har insett denna potential och fokuserar på moderna intercitylok med olika landsgodkännanden och passagerarvagnar med hastigheter på 200 kilometer per timme och mer. SCI Verkehr förutspår att marknaden för nya lokdragna intercitytåg (inklusive nattåg) kommer att växa med en exceptionellt hög årlig takt på 27,6 procent mellan 2023 och 2028.

Förutom de statliga järnvägsbolagen, som har lagt nya beställningar, blir marknaden också särskilt intressant för open-access-operatörer. För att förbli konkurrenskraftiga med DB Fernverkehr, måste exempelvis FlixTrain investera i nya lokdragna tåg.

Fullbokade i förväg

Populära nattågslinjer är fullbokade månader i förväg – resor med nattåg är en trend. Efterfrågan är hög och erbjuder ytterligare potential för open-access-operatörer. Enligt SCI Verkehrs prognos förväntas marknaden för nya nattågsvagnar växa snabbt och nå 365 miljoner euro år 2028. Den aktuella studien analyserar den europeiska nattågsmarknaden i detalj.

Denna utveckling visar en tydlig trend mot ökad konkurrens och flexibilitet inom den europeiska fjärrtrafiken, vilket kan leda till förbättrad service och fler valmöjligheter för passagerare.

Källa: SCI Verkehr