Förlängningen av metrosträckan M4 Syd öppnar i Köpenhamn

Köpenhamns förarlösa metro. Foto: Hitachi Rail

Nyligen invigdes den nya förlängningen av metrosträckan M4 Syd i Köpenhamn, ett projekt som markerar ett steg mot en mer sammanhängande och tillgänglig kollektivtrafik i den danska huvudstaden. Invigningen bevittnades av Danmarks kung, Frederik, tillsammans med Danmarks transportminister, ambassadörer från Frankrike, Österrike, Italien, Portugal och Japan samt Köpenhamns borgmästare och borgmästaren i Frederiksberg.

M4 Syds förlängning sträcker sig över 4,5 kilometer och inkluderar fem nya metrostationer. Den nya linjen förbinder trafiknavet Köpenhamn Södra med stadens centrum och norra delar, och skapar vitala anslutningar till befintliga metro- och tåglinjer, inklusive S-tågen och regionaltågen. Förlängningen korsar också M3 Cityringen vid flera stationer och passerar Kongens Nytorv där alla fyra metrolinjerna möts.

Metroprojektet, som är det fjärde som Hitachi Rail genomfört i Köpenhamn, innehåller state-of-the-art signalteknik och övervakningssystem för tåg. Systemet använder förarlös och kommunikationsbaserad tågkontroll (CBTC), vilket minimerar behovet av fysisk infrastruktur längs spåren och möjliggör tätare tågtrafik. Detta bidrar till högre kapacitet och säkerhet i trafiken.

En renare framtid för Köpenhamn

Gianluca Guido, chef för Hitachi Rail Danmark, uttryckte sin tacksamhet över samarbetet med Metroselskabet och transportmyndigheterna.

- Vi är stolta över att vara en del av Köpenhamns ambitiösa plan att bli världens första koldioxidneutrala huvudstad, sade han.

Hitachi Rail har varit verksam i Danmark i över 30 år och har nyligen utökat sin närvaro genom förvärvet av Thales marktransportdivision i en affär värd 1,7 miljarder euro. Detta innefattar ett fördjupat samarbete med BaneDanmark om utrullningen av ERTMS digital signalteknik på landets huvudjärnvägsnät.

Avancerad teknik för en effektivare metro

Denna utveckling stärker inte bara den lokala kollektivtrafiken utan är också en central del i Köpenhamns strävan att minska stadens koldioxidavtryck. Med den nya sydförlängningen av M4-linjen kommer cirka 75% av invånarna i Köpenhamn och Frederiksberg att ha tillgång till en metro- eller tågstation inom mindre än 600 meter från sina hem, vilket underlättar övergången till mer hållbara transportalternativ i vardagen.

Källa Hitachi Rail

 

 

 

 

4