Nobina introducerar digital lösning för bättre tåginformation

Informationen presenteras grafiskt på ersättningstrafik.se och kan integreras i olika appar och plattformar. Foto; Nobina

Nobina lanserar en ny tjänst för att ge resenärer all nödvändig information om ersättningstrafiken vid tågstopp. Tjänsten ger realtidsinformation om var bussen befinner sig, när den beräknas ankomma och vart den stannar.

Underhåll och oförutsedda problem på järnvägen påverkar tågresenärer kraftigt. År 2023 reste över 3 miljoner tågresenärer med kollektivtrafiksföretagets ersättningsbussar vid trafikstörningar. Ofta är informationen om ersättningstrafiken bristfällig, vilket leder till frustration och förvirring bland resenärerna.

Den nya tjänsten på ersättningstrafik.se visar i realtid var bussen befinner sig och ger detaljer om dess avgångs- och ankomsttider. Dessutom kan resenärerna se vilket tåg som bussen ersätter och få bussens registreringsnummer för att undvika misstag.

− Som resenär kan avsaknaden av information vara en lika stor källa till frustration och irritation som förseningen i sig, och detta har stor påverkan på förtroendet till tågtrafiken. Något som vi vill lösa med den nya störningswebben, där vi ger resenären information i realtid. Med tillgång till relevant information direkt i din telefon och som med sitt API går att integrera direkt i de appar eller plattformar som våra kunder och samarbetspartner använder, säger Daniel Mohlin, Produkt och systemchef för ersättningstrafik på Nobina. 

Ersättningstrafik.se omfattar all ersättningstrafik som trafiksföretaget kör på uppdrag av sina kunder och samarbetspartners i Norden. Plattformen är tillgänglig för alla och kan integreras i befintliga informationssystem, vilket ska underlätta för resenärer att hitta nödvändig information på samma ställen som de är vana vid.