VÄTE Rail investerar 3 miljoner i ny sensorteknik

Stockholms centralstation. Foto: Stina Wickenberg

VÄTE Rail utrustar sina lok och vagnar med avancerade PMU-sensorer från Railway Metrics and Dynamics, ett kontrakt värt över 3 miljoner kronor över tre år.

VÄTE Rail, som ursprungligen fokuserade på växlingstjänster, har idag expanderat sitt erbjudande till tågdragning och terminaltjänster. 

Relationen mellan de två företagen har länge varit stark. Redan i slutet av 2023 köpte VÄTE Rail in backkameror från RMD för att minska riskfyllda arbeten och frigöra växlingspersonal vid backning. Kamerorna testas för närvarande i Trelleborg, där företaget lastar och lossar tågfärjor med upp till 600 meter långa tågsätt.

Nu går företaget vidare och utrustar nittio vagnar och tjugo lok med PMU (Performance Monitoring Units). Dessa smarta sensorer kommunicerar inbördes och data presenteras i RMDTrain Management System.

– Nu får vi full kontroll över hela vår fordonsflotta – från Trelleborg till Sundsvall. Vi får veta exakt var våra vagnar befinner sig och om någon vagn behöver växlas ur för underhåll, säger Jan G. Forslund, VD för VÄTE Rail.

Med teknikbolagets Train Management System och dashboard samlas informationen och blir överskådlig, vilket underlättar vid växlingsarbeten – även om växlingen utförs av underleverantör.

– Vi får till och med veta på vilket spår våra vagnar befinner sig på olika terminaler.
Det här kommer att spara oerhört mycket tid, som vi istället kan lägga på rätt saker. Nu får vi ett stödsystem som fungerar och som hjälper oss under vägen, samtidigt som vi eliminerar den risk för fel som alltid finns när människor är iblandade. Samtidigt underlättar vi föraruppgifterna och får statistik på allting, fortsätter Jan G. Forslund.

– Digitaliseringen vi nu genomför med RMD:s sensorer och Train Management System positionerar oss rätt för framtiden. Det är ett bra stöd vid fortsatt tillväxt, och om det i framtiden kommer krav på att operatörer ska rapportera data, till exempelvis Trafikverket, så är vi redan förberedda, avslutar Jan G. Forslund.

PMU-sensorerna håller just nu på att konfigureras. Leverans och installation kommer att ske under hösten 2024. Avtalet löper inledningsvis över tre år och motsvarar därmed ett ordervärde på 3 miljoner kronor.