Tågdepån i Nässjö redo för nya Krösatågen

Foto: Region Jönköping

1,7 miljarder blev investeringen för den nya tågdepån i Nässjö och de nya Krösatågen. Depåns nota blev lägre än förutspått och landade på 540 miljoner i stället för budgeterade 720 miljoner kronor. Det är den enskilt största satsningen på tågtrafik i Jönköpings län i modern tid.

Av: Anders Carlsson
 

b
Foto: Jönköpings länstrafik

Arbetet i Nässjös nya tågdepå är nu i full gång där 20 reparatörer och 10 tjänstemän är i tjänst.

– Genom satsningen säkrar vi upp framtiden för Krösatågen där länets invånare får en robust tågtrafik inom- men även mellan länen, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings Länstrafik.

Tågdepån, med fyra verkstadsspår och ett tvättspår samt två städplattformar, är byggd på en 35000 kvadratmeter stor yta norr om bangården i Nässjö.

Hustaket på cirka 7500 kvadratmeter är täckt med solpaneler, och depån har en en tvätt som återanvänder regnvatten. Vidare finns ett automatiserat höglager, traverser på alla spår och takanslutningen för säkert arbete.

De nya lingonröda Krösatågen, som också ingår i investeringen, skiljer sig från de äldre bland annat genom en större längd och en annan placering av den tekniska utrustningen. De tillverkas av spanska CAF. 20 av tågen byggs för konventionell eldrift och 8 kommer att vara bimodala med både eldrift och förbränningsmotor för biodrivmedel

De första tågen har anlänt, men de är inte tänkta att börja gå i trafik förrän 2025.

Tågdepån har byggts av NCC på uppdrag av Region Jönköpings län och fastigheten ägs av det nya bolaget RJL tågdepå Nässjö AB. 

Själva Krösatågtrafiken tillsammans med tågdepån kommer att drivas av SJ, som har avtal under ett antal år framöver, medan Euromaint ansvarar för underhåll av tågen.

Krösatågstrafiken drivs i samverkan mellan de sex regionerna i södra Sverige. Tågen som trafikerar Region Jönköpings län, Region Kronoberg, Region Halland och Region Skåne kommer att underhållas vid den nya tågdepån i Nässjö.