Stor brittisk renovering av Pendolinotågen nu färdigställd

Detta Pendolino-tåg är den sista av 56 andra som har genomgått omfattande uppgradering för förbättrad reskomfort. Foto: Angel Trains

Avanti West Coasts ikoniska Pendolinoflotta är nu åter i full drift efter det största tågflotteprojektet i Storbritanniens historia, med en investering på 117 miljoner pund. Det sista renoverade tåget rullade ut från Alstoms anläggning i Widnes på måndagen, vilket markerade slutet på ett omfattande tvåårsprojekt.

Projektet innebar en total omvandling av alla 56 Pendolinotåg. Nya funktioner omfattade installation av 25 000 nya säten, varav 2 000 omvandlades till standardklass. Varje säte utrustades även med strömuttag och varje tåg fick en ombordbutik. Dessutom genomgick informationsskärmarna och sätesklädseln en uppfräschning.

- De renoverade Pendolinotågen, tillsammans med vår nya Everoflotta, är en central del i vår ambition att transformera tågresandet för våra kunder längs Västkustbanan, sa Andy Mellors, verkställande direktör på Avanti West Coast.

- Denna investering erbjuder en mycket förbättrad reseupplevelse med fokus på innovation och hållbarhet.

Omfattande uppgraderingar för förbättrad reskomfort

Peter Broadley, chef för Alstoms servicetjänster i Storbritannien, framhävde projektets bidrag till en grönare framtid för järnvägsresor.

Investeringen, finansierad av Angel Trains, gynnade också brittisk ekonomi betydligt, där brittiska leverantörer stod för 80 % av investeringen.

Malcolm Brown, VD för Angel Trains, uttryckte sin tacksamhet:

- Ett stort tack till både Alstom och Avanti West Coast som gjorde Storbritanniens största flotteuppgradering möjlig. Det har förvandlat våra ikoniska tåg markant och jag är övertygad om att passagerarna kommer att uppskatta komforten och anslutningsmöjligheterna när de reser med en av våra renoverade Pendolinos.

Pendolinos historia och framtid

Pendolinotåget, ursprungligen utvecklat av italienska Fiat Ferroviaria, är känt för sin teknik för lutande tåg som möjliggör högre hastigheter i kurvor. Dessa tåg har varit i bruk i Storbritannien sedan tidigt 2000-tal och är en viktig del av landets järnvägsinfrastruktur.

Brown bekräftade även att Angel Trains sponsrar två lärlingar som kommer att ansluta till Alstoms anläggning i Widnes senare under året.

- Detta projekt visar vårt engagemang för att förbättra passagerarupplevelsen samtidigt som vi stöder hållbara järnvägsresor i Storbritannien, avslutade Broadley.

Källa: Rail News