Alstom får miljardkontrakt för 90 pendeltåg till S-Bahn Köln

- Alstom tar ledningen med hållbara pendeltåg. Med detta nya kontrakt visar Alstom sitt engagemang för hållbara transporter och förbättrad passagerarupplevelse. Det omfattande underhållsavtalet säkerställer att tågen kommer att vara i toppskick under de kommande 34 åren, vilket innebär långsiktig nytta för både passagerare och operatörer, säger Müslüm Yakisan, ordförande för DACH-regionen på Alstom. Foto: Alstom

Alstom har vunnit ett kontrakt värt över 4 miljarder euro för leverans och underhåll av 90 Adessia Stream pendeltåg för S-Bahn Köln i Tyskland. Kontraktet, som sträcker sig över 34 år, är en av de största beställningarna för urbana mobilitetslösningar som någonsin tilldelats i Tyskland.

– Den nya generationen av fordon för S-Bahn Köln kommer att ha en avgörande påverkan på kollektivtrafiken i regionen och stadsbilden för årtionden framöver – säger Müslüm Yakisan, ordförande för DACH-regionen på Alstom.

Pendeltågen kommer att opereras av de lokala järnvägspassagerarmyndigheterna go.Rheinland och Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR). Yakisan betonar att Alstom kommer att leverera bekväma och innovativa tåg med stort fokus på tillgänglighet.

Helt nyutvecklat fordon

– Vi har beställt ett helt nyutvecklat fordon som är anpassat efter de speciella behoven och kraven i vår region – säger Michael Vogel, VD för go.Rheinland. Oliver Wittke, talesperson för styrelsen vid VRR, tillägger – både exteriören och interiören på de nya S-Bahn-tågen kommer att hjälpa oss att erbjuda passagerarna högre kvalitet och stabila tjänster.

Det kommer att levereras två versioner av tåget beroende på nätverksdel. Den kortare versionen har nio vagnar och är nästan 150 meter lång medan den längre versionen består av elva vagnar och är nästan 170 meter lång. Båda versionerna har en maximal hastighet på 140 km/h och kan ta över 1 150 respektive 1 340 passagerare.

Tågen är utrustade med moderna bekvämligheter som Wi-Fi-routrar, eluttag, kraftfull luftkonditionering och fönster med förbättrad mottagning för mobila enheter. Multifunktionsområden i varje vagn ger gott om utrymme för barnvagnar och cyklar. För att säkerställa tillgänglighet har tågen gap-överbryggande anordningar vid de första och sista två entréområdena, och varje slutvagn har ett dedikerat rullstolsområde och en toalett som är anpassad för passagerare med nedsatt rörlighet.

Korrigerande och prediktivt underhåll

Den huvudsakliga utvecklingen av tågen sker vid Alstoms anläggning i Hennigsdorf, Tyskland, medan produktionen äger rum vid anläggningen i Bautzen, Tyskland. Underhållet av de nya tågen kommer att utföras i moderna depåer i Kölnområdet. Alstom kommer att genomföra förebyggande, korrigerande och prediktivt underhåll för att öka fordonens tillgänglighet och minska underhållskostnaderna över hela deras livscykel.

Alstoms Adessia-pendeltåg är en av de mest hållbara metoderna för att resa i städer och förorter. Med över 60 års erfarenhet inom pendeltågstrafik och över 40 000 sålda järnvägsvagnar i mer än 15 länder, transporterar Adessia-tåg över 20 miljoner passagerare varje dag.

Alstom är marknadsledande inom järnvägstjänster och stödjer kunder genom hela livscykeln med ett brett utbud av tjänstelösningar. Alstoms FlexCare Perform underhållstjänster är skräddarsydda efter kundernas behov och operativa krav, från teknisk support med reservdelar till fullt outsourcade underhållslösningar.

Källa: Alstom