Debatt - stoppa påkörningsolyckor med plattformsbarriärer i tunnelbanan

80 procent av dem som överväger att ta sitt liv i tunnelbanan skulle sannolikt avstå från att genomföra handlingen om plattformsbarriärer fanns på plats. Foto: hoch3media/Unsplash

I en artikel från Dagens Samhälle betonas behovet av att införa plattformsbarriärer i tunnelbanesystemet för att minska antalet påkörningsolyckor. Företrädare för flera föreningar menar att detta är en nödvändig åtgärd för att förhindra tragiska olyckor som sker när människor blir påkörda av tåg.

Det höga antalet suicid eller suicidförsök, samt olyckor som orsakas av påkörningar i Stockholms kollektivtrafik, är oacceptabelt och kan förebyggas, skriver Björn Eklund, Talesperson för Spes, Eva Wedberg Generalsekreterare för Suicide Zero och Kjell Broström Ordförande för NSPH Stockholms län – tio medlemsföreningar i samverkan inom fältet psykisk hälsa.

De menar att hopp framför tåg ofta vara impulshandlingar som går att förhindra genom effektiva säkerhetsåtgärder. I ett reportage på SVT Stockholm nyligen framhävs vikten av att skapa säkra tågmiljöer och att vidta förebyggande åtgärder, något som nu efterlyses av oss föreningar.

I genomsnitt inträffar nitton påkörningar årligen i tunnelbanesystemet, vilket innebär mer än en olycka var tredje vecka. Pendeltågstrafiken bidrar också med ytterligare tolv påkörningar per år. Dessa olyckor resulterar ofta i dödsfall eller allvarliga skador för den direkt drabbade och påverkar även medresenärer, vittnen, samt anställda inom kollektivtrafik och räddningstjänst negativt.

b
Perrongkanten vid pendeltågsstationen i Kista. Foto: ThePowerCouple/Unsplash

Dessa tjänstemän arbetar med suicidprevention och stöd till anhöriga och de har vid upprepade tillfällen begärt åtgärder från politikerna i Stockholm. Enligt deras förslag skulle plattformsbarriärer, som de vid Odenplan och Stockholm City, som öppnas först när tåget har stannat, vara en effektiv lösning för att radikalt minska antalet påkörningsolyckor i tunnelbanesystemet. Detta har även påpekats av externa expertorgan såsom Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP) och Transportstyrelsen. Andra säkerhetsåtgärder, som kameraövervakning och larm vid spårbeträdelse, anses vara mindre effektiva enligt artikelförfattarna.

Trots dessa rekommendationer har politikerna inte agerat. I juni i år fick de information om att Trafikförvaltningen i Stockholm inte avser att utreda införandet av plattformsbarriärer ytterligare, med hänvisning till kostnader och tekniska begränsningar. Istället förespråkas billigare och enklare alternativ. Trafikförvaltningens egna utredningar visar dock att 80 procent av dem som överväger att ta sitt liv i tunnelbanan sannolikt skulle avstå om plattformsbarriärer fanns på plats.

Enligt artikeln i Dagens Samhälle finns det plattformsbarriärer på marknaden som kan anpassas till olika tågvagnar, och att de ekonomiska beräkningarna visar att investeringen skulle löna sig genom minskat antal dödsfall och skador under en 30-årsperiod. Utredningen av plattformsbarriärer på den nya gula linjen från Fridhemsplan till Älvsjö pågår just nu, utan några uppenbara hinder.

För att förhindra ytterligare olyckor och lidande kräver artikelförfattarna att:

• Ett beslut fattas om att införa plattformsbarriärer vid alla hållplatser på den gula linjen

• En detaljerad åtgärds- och tidplan utarbetas för att inkludera plattformsbarriärer på övriga spårtrafiklinjer

Källa: Dagens Samhälle