Persontågstrafiken på Skelleftebanan läggs på is

På lång sikt föreslår studien att persontrafik även bör införas till Bergsbyn och Skelleftehamn, där det i så fall behövs byggas perronger. Foto: andres siimon/unsplash

Enligt den regionala dagstidningen Norran är det för närvarande inte aktuellt med persontrafik på Skelleftebanan. Trots Trafikverkets investering på 460 miljoner kronor för att rusta upp banan, kommer det att dröja åtminstone åtta år innan persontrafik kan bli verklighet.

"Vi vill få igång rälsbusstrafiken, men det är i dagsläget inte möjligt att genomföra", det säger Skellefteås kommunalråd Lorents Burman till Norran.

Tre motioner från 2021 om att återuppta persontrafik har nyligen behandlats av kommunstyrelsens arbetsutskott, men det har inte lett till någon konkret lösning.

Lorents Burman förklarar att Norsjö kommun tidigare genomfört ett EU-finansierat projekt för att utreda möjligheten att starta en rälsbusslinje.

Slutrapporten bekräftar att det inte finns förutsättningar för persontrafik på Skelleftebanan just nu. Tidigare planer på nattåg till Skellefteå har också fallit på grund av högre kostnader efter Trafikverkets synpunkter rapporterar Norran.

Persontrafik kan först kan bli aktuell när Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå är färdigbyggd, vilket förväntas ske först 2032. På längre sikt kan persontrafik även övervägas till Bergsbyn och Skelleftehamn, förutsatt att det finns tillräcklig efterfrågan och infrastruktur, rapporterar Norran.

Enligt Norrtåg krävs omkring 140 resenärer för att motivera pendeltåg mellan Jörn/Bastuträsk och Skellefteå.