Arbetspendlingen ökar kraftigt i Stockholm-Mälarregionen

Mälartåg vid Eskilstuna Centralstation. Foto Niklas Björling Mälardalstrafik

En ny rapport från Mälardalsrådet visar att arbetspendlingen i Stockholm-Mälarregionen har ökat markant. Mellan 2018 och 2022 har antalet pendlare ökat med 100 000 personer, vilket motsvarar en ökning på 13,3 procent. Totalt pendlar nu 850 000 invånare över kommungränser för att nå sina arbetsplatser.

– Allt fler av våra invånare arbetspendlar och många reser långt för att komma till jobbet. Då behövs både bra kollektivtrafiklösningar och en järnväg som håller ihop. Arbetet fortsätter med att locka tillbaka fler till kollektivtrafiken efter pandemin, men då måste också regering och riksdag ta sitt ansvar för infrastrukturen, så att det går att lita på att tågen går i tid, säger Jens Sjöström, ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd i Region Stockholm.

Rapporten, som baseras på statistik från Statistiska centralbyrån (SCB), pekar på en betydande ökning av pendlingen mellan regionens största tätorter, inklusive Stockholm, Uppsala, Västerås, Eskilstuna, Örebro och Linköping. Detta innebär ett ökat tryck på både vägar och kollektivtrafiksystem, vilket i sin tur ökar kraven på förbättrade infrastrukturinsatser.

– En effektiv och hållbar kollektivtrafik är utgångspunkten för arbetsmarknaden i Stockholm-Mälarregionen. Mellan våra sju regioner finns en enighet och långsiktig tydlighet kring hur infrastrukturen ska utvecklas och vilka satsningar som behövs på spår och vägar för att svara upp mot den ökade arbetspendlingen och stärka godstransporterna, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm.

Mälardalsrådet, som fungerar som en samverkansorganisation för regionerna i Stockholm-Mälarregionen, publicerar vart fjärde år en sammanställning av arbetspendlingen i området. Den senaste rapporten används som ett viktigt underlag i den långsiktiga utvecklingsstrategin för regionens transportsystem, den så kallade Systemanalys 2024.

Systemanalysen är en gemensam strategi framtagen av de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete "En Bättre Sits". De deltagande regionerna är Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro län, Sörmland, Östergötland och Gotland. Under hösten kommer regionerna att behandla systemanalysen för att besluta om framtida åtgärder.

Ökningen av arbetspendlingen sätter ytterligare press på både regering och riksdag att satsa på upprustning och utbyggnad av infrastrukturen. Målet är att möta den ökade efterfrågan och säkerställa att regionens transportsystem kan hantera det växande antalet pendlare på ett effektivt sätt.

Slutsatserna från rapporten:

  • 850 000 invånare arbetspendlar inom Stockholm-Mälarregionen, en ökning med 13,3 procent från 2018 till 2022.
  • Pendlingen har ökat främst till Stockholm, Uppsala, Västerås, Linköping/Norrköping och Örebro.
  • Uppsala-Stockholm är det flöde som ökat mest, med 3 730 fler pendlare (+34 procent).
  • Kvinnors pendling mellan de största tätorterna ökade med 22 procent, och männens med 19 procent mellan 2018 och 2022.

Källa: Mälardalsrådet