Ny tågförbindelse planeras mellan Finland och Sverige – satsning på pendeltrafik till Haparanda

Haparanda–Torneå järnvägsbro över Torne älv, sett från Finland mot Sverige. Bron har två spårvidder (1524 mm och 1435 mm). Foto: Wikipedia Common, Kredit: Methem

Med den kommande elektrifieringen av järnvägssträckan mellan Torneå i Finland och Haparanda i Sverige, som förväntas vara klar i början av nästa år, öppnas nya möjligheter för persontrafik mellan länderna. Detta har fått både VR, Finlands statliga järnvägsbolag, och Suomen Lähijunat Oy, ett företag som förbereder sig för att driva närtrafik, att planera nya tågförbindelser mellan Finland och Sverige.

- Vi planerar inte att transportera människor från Haparanda till Stockholm eller Helsingfors, utan att tillgodose lokala transportbehov i regionen, säger Antero Alku, vd för Suomen Lähijunat Oy. Han betonar att det naturligtvis kommer att finnas anslutningar till fjärrtåg.

Suomen Lähijunat Oy satsar på frekvent pendeltrafik

Suomen Lähijunat Oy planerar att införa en pendeltrafik med tåg som går varannan timme, vilket skulle innebära nio tur- och returresor dagligen mellan Uleåborg och Haparanda. Tågen kommer att stanna vid alla stationer längs sträckan, enligt en rapport från nyhetsmagasinet Yle. Företaget räknar med att kunna starta trafiken två år efter att de berörda kommunerna beslutat om att beställa pendeltrafik, vilket innebär att de tidigast skulle kunna börja köra till Haparanda år 2027.

Finska och svenska tågbolag planerar utökad tågtrafik över gränsen

Den planerade pendeltrafiken mellan Brahestad och Haparanda beräknas kosta cirka 12,5 miljoner euro per år. För att upprätthålla den planerade frekvensen av avgångar skulle fem tåg behövas, varav varje tåg beräknas kosta cirka 2,5 miljoner euro per år i drift. Suomen Lähijunat planerar att använda närtåg som köpts från VR och som ska genomgå en översyn innan de sätts i trafik.

VR planerar intercity- och pendolinotrafik

VR, som redan driver fjärrtrafik i Finland, planerar att starta med tre tur- och returresor per dag mellan Uleåborg och Haparanda. Dessa tåg skulle köras med Intercity- och Pendolino-fordon och stanna endast vid de större stationerna, såsom Torneå, Kemi och Uleåborg.

VR uppskattar att de skulle behöva mellan 1,4 och 2,0 miljoner euro i subventioner för att kunna starta trafiken med tre dagliga tur- och returresor mellan Uleåborg och Haparanda.

En viktig satsning för regionen

Den nya tågförbindelsen mellan Finland och Sverige, särskilt mellan Uleåborg och Haparanda, ses som en viktig utveckling för att förbättra de lokala transportmöjligheterna och stärka samarbetet över gränsen. Med stöd från både statliga och regionala aktörer hoppas man kunna realisera dessa planer och skapa en hållbar och effektiv tågförbindelse som gynnar både resenärer och regionens ekonomi.

Källa: LOK-report