Rail Baltica stärks som en strategisk pelare för militär mobilitet i Baltikum

Projektet kommer också att integrera Baltikum i det utvidgade transeuropeiska transportnätverket, vilket innebär en övergång till en standardiserad järnvägsinfrastruktur i hela Europa. Egidijus Lazauskas, VD för LTG Group, betonade: – Rail Baltica kommer att bli ett viktigt steg mot en standardiserad järnvägsinfrastruktur i Europa. Foto: LTG

Rail Baltica, det största järnvägsinfrastrukturprojektet i Baltikums historia, har erkänts som en avgörande geopolitisk satsning. Projektet syftar till att förbinda Litauen, Lettland och Estland med sina västliga allierade genom en nord-sydlig järnvägsaxel med den europeiska standardspårvidden 1435 mm. Denna omställning är central för Baltikums strategi för militär mobilitet, då den ökar både kapaciteten och integrationen med Europa.

Enligt Center for European Policy Analysis (CEPA) är järnvägar det bästa alternativet för militär logistik, särskilt om de är kompatibla med Polen och Tyskland. Detta gör järnvägen till det främsta valet för att transportera pansarfordon och annan tung militär utrustning till Baltikum. Rail Baltica är utformad för att möta både civila och militära behov, genom att tillhandahålla infrastruktur och rullande materiel som är lämplig både under fredstid och vid potentiella väpnade konflikter.

Järnvägens betydelse för militär logistik

För närvarande är Kaunas-Polen den enda 1435 mm-spårförbindelsen i regionen, men den har andra tekniska specifikationer än de som är planerade för Rail Baltica. Fullständig utbyggnad av 1435 mm-spårvidd är nödvändig för att integrera Baltikum fullt ut i EU:s järnvägstransportmarknad. Standardiseringen av spårvidden möjliggör transport av militär utrustning och trupper över nationsgränser utan behov av tidskrävande byte av spårvidd, vilket förbättrar EU:s förmåga att snabbt svara på säkerhetshot.

Snabbt svar i krissituationer

I samband med försvarsplanering under kriser är militär logistik en central del av försvarets beredskap. Generallöjtnant (pensionerad) Ben Hodges, tidigare befälhavare för USA:s armé i Europa, har lyft fram vikten av att identifiera hot, fatta politiska och militära beslut, och snabbt kunna sätta in NATO-styrkor i det drabbade området. Medan de två första uppgifterna är svåra att kontrollera i förväg, kan den tredje åtgärdas under fredstid genom att undanröja befintliga infrastrukturflaskhalsar.

Beräknade fördelar med Rail Baltica för militär mobilitet

Militär mobilitet, det vill säga snabb och effektiv förflyttning av trupper och utrustning, är avgörande för regionens försvarsberedskap. Rail Balticas högfartsjärnväg är planerad att kunna hantera tung militär utrustning, såsom stridsvagnar och pansarfordon, som är svåra att transportera på väg. Genom att använda järnväg för att transportera hela militära enheter på en gång undviks störningar i vägtrafiken, samtidigt som väginfrastrukturen skonas. En nyligen genomförd kostnads-nyttoanalys visar att Rail Baltica under fredstid kan ersätta en sju kilometer lång militärkonvoj med ett enda 40-vagnståg.

– Att koppla Baltikum till våra västliga allierade genom den nord-sydliga järnvägsaxeln måste vara vår strategiska prioritet, eftersom förbättrad kapacitet projicerar en avskräckande kraft i tider av geopolitisk känslighet och instabilitet, säger Kitija Gruškevica, vice ordförande i styrelsen för RB Rail, den centrala samordnaren för Rail Baltica-projektet.

Integrering i det europeiska transportsystemet

Baiba Zauere, styrelseledamot i Rail Balticas nationella genomförandeorgan i Lettland, Eiropas Dzelzceļa līnijas, framhåller att järnväg är det mest effektiva transportmedlet för att flytta stora volymer eller tunga varor över långa avstånd. Därför är det viktigt att säkerställa att järnvägsnätet är lämpligt för att transportera sådana varor. Rail Baltica-infrastrukturen planeras och utformas i nära samarbete med ansvariga institutioner för att möta de krav som ställs för nationellt försvar, från lastdimensioner och belastningar till förbättrade säkerhetskrav vid stationer. Flera strategiskt viktiga objekt stöds också av EU:s militärmobilitetsfonder.

Förväntade ekonomiska effekter

Baserat på förväntade militära transporter beräknas Rail Baltica ge kapacitet för NATO-transporter och nationella försvarsstyrkor. Detta förväntas förbättra Rail Balticas ekonomiska påverkan med uppskattningsvis 2-4 miljoner euro per år och öka effektiviteten i militära övningar. Rail Baltica kommer att möjliggöra snabb mobilisering och demobilisering av tunga styrkor, vilket säkerställer en dynamisk och responsiv militär strategi. Det kommer att stärka den militära och industriella ekosystemet i regionen och förbättra effektiviteten vid produktion och underhåll av utrustning.

Källa: Rail Baltica