Självkörande shuttle-bussar tar nästa steg i tyska Baden-Württemberg

RABus-projektet är ett samarbete mellan flera aktörer, däribland forskningsinstitut, transportföretag och teknikföretag. Bland annat byggs de autonoma shuttlebussarna i Slovenien, medan den avancerade tekniken för autonom körning utvecklas av ZF Friedrichshafen i Tyskland. Foto: RABus-projektet

Baden-Württemberg förbereder sig för att ta ett stort kliv in i framtidens kollektivtrafik. I oktober 2024 påbörjas de offentliga testkörningarna av självkörande bussar inom ramen för RABus-projektet, ett initiativ som syftar till att förbättra tillgängligheten och flexibiliteten i kollektivtrafiken, särskilt i stadens utkanter och på landsbygden.

RABus, eller "Reallabor för automatiserad busstrafik i kollektivtrafiken", är ett banbrytande projekt som nu går in i sin andra och avgörande fas. I denna fas kommer de autonoma shuttlebussarna att testas både i stadsmiljö och på landsvägar, med målet att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig och inkluderande för alla, särskilt i områden som idag har begränsad tillgång till kollektivtrafik.

– Med detta projekt markerar vi en viktig milstolpe för framtidens mobilitet. Självkörande bussar som RABus gör kollektivtrafiken mer attraktiv för människor som tidigare haft begränsad nytta av den. Det är avgörande för både omställningen av transportsektorn och miljöskyddet, vilket på sikt förbättrar livskvaliteten, säger Winfried Hermann, Baden-Württembergs transportminister.

Ökad tillgänglighet till kollektivtrafik

Projektet syftar till att förbättra tillgängligheten till kollektivtrafiken, särskilt i områden där kollektivtrafikens utbud idag är begränsat. Genom att använda autonoma fordon hoppas man kunna nå ut till fler människor och göra kollektivtrafiken mer attraktiv.

Transportminister Hermann underströk betydelsen av RABus som ett av de mest avancerade projekten av sitt slag i Europa. Projektet har fått ett starkt stöd från delstatsregeringen, som bidrar med nästan 14 miljoner euro för att finansiera utvecklingen.

– RABus är ett av de mest avancerade projekten av sitt slag i Europa. Vi har ett stort intresse av att främja innovativa mobilitetslösningar och den forskning som följer med. Därför stöttar delstaten RABus med nästan 14 miljoner euro, säger Hermann.

Viktigt steg för infrastruktur och miljö

Projektet har redan tidigare i höst, efter ändringar i vägtrafiklagen, fått en av de första tillstånden i Tyskland för att testa och utveckla nödvändig teknik för autonom körning. Målet är att bussarna ska kunna köra i reguljär trafik utan mänsklig inblandning.

Under den andra projektfasen, som nu inleds, kommer bussarna att integreras i den ordinarie kollektivtrafiken i Mannheim och Friedrichshafen. Här kommer de självkörande fordonen att testas i verklig trafik, med fokus på att smidigt kunna köra tillsammans med andra fordon på vägarna. Bussarna ska kunna hålla en hastighet på minst 40 kilometer i timmen i stadstrafik och minst 60 kilometer i timmen på landsvägar.

Samarbete med forskning och näringsliv

Forskning spelar en central roll i projektet, där frågor om acceptans, kostnadseffektivitet och tekniska lösningar undersöks. Samarbetspartners inkluderar bland annat Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren Stuttgart (FKFS), Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv), och Karlsruher Institut für Technologie (KIT).

Allmänheten bjuds in att testa

Nu får även allmänheten möjlighet att delta i detta framtidsprojekt. Intresserade kan anmäla sig för att testa de självkörande bussarna under de offentliga testkörningarna. Det är en unik chans att uppleva framtidens kollektivtrafik på nära håll.

Anmälan sker via internet, och mer information om projektet finns tillgänglig online. RABus är inte bara ett teknologiskt framsteg, utan också ett projekt som kan bidra till att forma hur vi rör oss i städer och på landsbygden i framtiden.

Källa: Lok-report