Mälardalsrådet fokuserar på trafiken mot Oslo

Andreas Svahn och Sebastian Cehlin. Foto: Mälardalsrådet

Pendlarna, godstransporterna och trafiken mot Norge var i fokus när Region Örebro län beslutade om en ny utvecklingsstrategi för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Nu har de sju regionerna enats om vilka infrastrukturprojekt som ska prioriteras, inklusive Hallsbergs bangård, transporter genom Örebro och Nobelbanan.

Regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland har genom Mälardalsrådet prioriterat projekt som Hallsbergs bangård, förbättrade transportleder i Örebro och Nobelbanan, en järnväg mellan Stockholm och Oslo.

De sju regionerna inom Mälardalsrådet har enats om en ny utvecklingsstrategi för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Strategin, kallad Systemanalys 2024, betonar behovet av investeringar i järnvägs- och väginfrastruktur, särskilt i Hallsberg och Örebro samt förbättringar för trafikflöden mot Norge.

Den nya utvecklingsstrategin, Systemanalys 2024, är resultatet av ett omfattande politiskt samarbete och innebär tydliga ställningstaganden kring vilka spår, vägar och farleder som anses mest angelägna att utveckla. Målet är att dessa investeringar ska vara genomförda till år 2035.

Strategins betydelse för regionens framtid

– Det är en oerhörd styrka att sju regioner kan enas kring behoven av nödvändiga investeringar i infrastruktur i Stockholm-Mälarregionen. Det innebär att Region Örebro läns röst för att driva bland annat arbetet med bättre järnväg mellan Stockholm och Oslo blir mycket starkare, säger Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande Region Örebro län.

Strategin inkluderar både fortsättningen på tidigare prioriteringar och nya projekt. Bland de senare finns bland annat beslut om att förstärka pendeltågstrafiken samt satsningar på Mälarbanan och Svealandsbanan. Det politiska samarbetet har också resulterat i andra beslut, som att avveckla stationsavgiften på Arlanda och att inrätta nya järnvägstekniska övningsanläggningar.

–  Det är ett viktigt beslut som vi nu tar tillsammans med övriga regioner i Mälardalen. Det kommer att krävas kraftiga tillskott till infrastrukturen framöver, inte minst i vårt län, och det här är ett steg i rätt riktning, säger Sebastian Cehlin, 2:e vice ordförande för regionstyrelsen Region Örebro län.