Mälarbanans utbyggnad försenas - Norconsults kontrakt förlängs

Trafikverket har tecknat en option för förlängning av ett delprojekt för Mälarbanan och därmed förlängt samarbetet i ytterligare två år. Foto: Kenneth Hellman

Mälarbanan, som knyter samman Örebro, Västerås och Enköping med Stockholm, genomgår en omfattande utbyggnad för att öka kapaciteten på sträckan västerut. Detta projekt innebär bland annat att spåren utökas och att vissa områden kommer att överdäckas för att möjliggöra stadsutveckling.

Norconsult, som har varit en del av projektet sedan 2018, kommer att fortsätta sitt engagemang. Företaget ansvarar för projektering av VA-omläggningar samt planering och projektering av trafikåtgärder för påverkat bil-, cykel- och gångtrafik.

– Uppdraget inkluderar projektets alla olika faser såsom förstudie, förprojektering och framtagning av bygghandling. Dessutom finns vi med som tekniskt beställarstöd under byggnationen. Uppdragsorganisatorisen är utspridd över hela landet med produktionsgrupper i bland annat Växjö, Jönköping, Göteborg, Borlänge, Luleå och Stockholm, och involverar drygt 100 resurser, säger Lennart Wetterholt, projektchef på Norconsult Sverige.

För närvarande befinner sig projektet i en intensiv fas med parallella delprojekt och ett stort fokus på att säkerställa effektiv kommunikation mellan de 18 ledningsägarna. Detta inkluderar Trafikverket, kommuner, entreprenörer samt spår- och BEST-projektörer, som alla måste samarbeta för att hålla projektet på rätt spår.

Projektet kring Mälarbanan är en del av ”Trafiksatsning Stockholm”, vilket även inkluderar bland annat Citybanan och Förbifart Stockholm. Norconsult är kontrakterade till och med år 2026.