Schaeffler presenterar på årets InnoTrans: Hållbara lösningar för framtidens järnvägstransport

TAROL-hjullagren, inklusive deras ingående komponenter, är kvalificerade enligt både den europeiska standarden EN 12080 och AAR-standarden (Association of American Railroads), vilket gör dem lämpliga för användning i länder som USA, Australien, Indien och Sydostasien. Foto: Schaeffler AG

Schaeffler bjuder in till en dialog om framtidens järnvägstrafik på InnoTrans 2024 i Berlin, där företaget ställer ut i hall 21, monter 430. Fokus ligger på produktlösningar som maximerar tillförlitlighet och tillgänglighet, sensorbaserade system och datamodeller för förebyggande underhåll samt tjänster som ökar både ekonomisk effektivitet och hållbarhet.

– Vårt utbud på InnoTrans 2024 visar återigen att hållbarhet är en stark motor för innovation inom järnvägssektorn, säger Dr. Michael Holzapfel, chef för Schaefflers affärsområde Rail.

– Våra tekniskt banbrytande produkter och tjänster bidrar till ökad energieffektivitet, resurshushållning och maximal tillgänglighet. Vi stödjer våra kunders hållbarhetsmål samtidigt som vi stärker deras konkurrenskraft.

Ökad tillförlitlighet med robusta produkter

På InnoTrans kommer Schaeffler att lyfta fram sina robusta produktlösningar som enligt tillverkaren bidrar till en mer tillgänglig och effektiv järnvägstrafik. Ett av huvudnumren är Schaefflers TAROL-hjullager, som utmärker sig genom låg friktion, lång livslängd och förlängda underhållsintervaller. Dessa hjullager är enligt Schaeffler särskilt anpassade för person- och höghastighetståg, godstrafik och tungtransport, samt för lokomotiv, tunnelbanor och spårvagnar.

Schaeffler tillverkar TAROL-hjullagren efter kundspecifika krav, där exempelvis lagrets dimensioner och material anpassas efter den önskade lastkapaciteten och driftprestandan. För godstågslokomotiv finns energibesparande och säkra varianter med optimerade tätningar, och produkterna är kvalificerade både enligt den europeiska standarden EN 12080 och den amerikanska AAR-standarden, vilket möjliggör användning i bland annat USA, Australien, Indien och Sydostasien.

Datadriven övervakning för förebyggande underhåll

Med hjälp av Data Matrix Code (DMC) har Schaeffler lagt grunden för en digital leveranskedja där komponenter märks med en unik lasergravyr som möjliggör kontinuerlig insamling av produkt- och driftsdata samt underhållsinformation. Detta skapar en digital tvilling som används för tillståndsövervakning och planering av underhållsintervaller.

– DMC fungerar som en digital referens för datadelning mellan Schaeffler, originaltillverkare (OEM) och operatörer, förklarar Dr. Holzapfel.

– Genom att koppla samman databaser kan vi bygga system för tillståndsövervakning som använder data från befintliga stationära anläggningar. På InnoTrans kommer vi att presentera ett instegsmodell baserat på en genomförbarhetsstudie utförd i Schweiz, samt våra fordonsbaserade sensorsystem som ytterligare ökar säkerheten inom järnvägstrafiken.

Cirkulär ekonomi för mer hållbar järnvägsdrift

Cirkulär ekonomi är också en viktig strategi inom järnvägstrafikens hållbara utveckling. Schaeffler har utvecklat ett framgångsrikt koncept för remanufacturing av lager, vilket kan leda till resursbesparingar på upp till 95 %, beroende på graden av återanvändning. Dessutom säkerställer företagets 100-procentiga returservice samma kvalitets- och säkerhetsstandarder som för nya produkter, vilket understryker Schaefflers engagemang för hållbarhet inom järnvägsbranschen.

På InnoTrans kommer Schaeffler även att presentera sina Smart Maintenance Tools, tidigare kända som Bega Special Tools.

– Med dessa verktyg kompletterar vi vårt erbjudande och visar upp en helhetssyn som sträcker sig från hållbara produkter till service, renovering och underhåll, avslutar Dr. Holzapfel.

Källa: Schaeffler