Gotthard-Basistunneln åter i full drift – viktig förbindelse för gods- och persontrafik

Under helgerna ökade antalet tåg successivt för att möta efterfrågan från fritidsresenärer, och från mars 2024 infördes ett tidigt pendeltåg för arbetspendlare från Ticino under vardagar. Denna gradvisa förbättring av tjänsten blev möjlig tack vare ett gott samarbete över olika avdelningar inom SBB. Foto: SBB

Efter drygt ett års reparationer är Gotthard-Basistunneln, världens längsta järnvägstunnel, återigen i full drift. Nu kan resenärer återigen resa snabbare mellan den tysktalande delen av Schweiz och Ticino, nu med avgångar varje halvtimme. Samtidigt ökar kapaciteten för godstrafiken betydligt.

Vid en presskonferens betonade Schweiz transportminister Albert Rösti, Ticinos regeringspresident Christian Vitta, regeringsrådet i Uri Urban Camenzind samt SBB:s vd Vincent Ducrot tunnelns betydelse som en central nord-sydlig förbindelse, inte bara för Schweiz utan för hela Europa.

Den 10 augusti 2023 spårade ett godståg ur i Gotthard-Basistunneln, vilket orsakade omfattande skador och ledde till att delar av tunneln stängdes för reparationer. Exakt 13 månader senare, den 2 september 2024, kunde tunneln åter öppnas i sin fulla kapacitet.

– Gotthard-Basistunneln förbinder inte bara den tysktalande delen av Schweiz med Ticino, utan även norra och södra Europa. Den är avgörande för mobiliteten och varutransporter i hela Europa. Nu kan den återigen spela sin viktiga roll fullt ut, säger Albert Rösti.

Ny halvtimmestrafik och ökad godskapacitet

Resenärer kan nu återigen färdas en timme snabbare mellan norra och södra Schweiz, med avgångar var trettionde minut under hela dagen. Dessutom återupptas alla direkttåg till Italien, inklusive förbindelser till Milano, Venedig, Genua och Bologna. Förbindelsen mellan Frankfurt och Milano via Zürich återupptas också, med Giruno-tåg som nu trafikerar sträckan.

Även godstrafiken har återgått till normal drift genom Basistunneln, vilket innebär att alla godstransporter återigen kan dra nytta av en tidsbesparing på 60 till 75 minuter. Tidigare var upp till 20 % av godstågen tvungna att använda panoramabanan på grund av den reducerade kapaciteten i tunneln.

– Vi är mycket glada över att våra kunder nu kan resa snabbare mellan den tysktalande delen av Schweiz och Ticino, och att de kan dra nytta av en tätare turtäthet. På SBB vill vi tacka alla resenärer och våra godstrafikkunder för deras tålamod och förståelse under de senaste 13 månaderna. Ett stort tack riktar vi också till de många medarbetare som arbetat under svåra förhållanden, både dag och natt, säger Vincent Ducrot, vd för SBB.

Stegvis återgång efter urspårningen

Efter den allvarliga urspårningen arbetade SBB intensivt för att säkerställa ett så bra trafikflöde som möjligt för både gods- och persontrafik. Redan inom en timme efter olyckan kunde persontrafik ledas om via panoramabanan, och bara en dag senare fanns en stabil tidtabell på plats. Tolv dagar efter urspårningen kunde de första godstågen återigen använda den oskadade östliga tunnelröret, och efter mindre än två månader började även vissa persontåg att trafikera tunneln.

– Vi tackar SBB för att de under dessa svåra tider har säkerställt att Ticino har kunnat behålla sin förbindelse med resten av Schweiz. Idag är vi särskilt nöjda över att pendlare och studenter nu återigen kan resa snabbare till den tysktalande delen av landet, och att även turister får en enklare och snabbare resa till Ticino. För Ticino och dess ekonomi är denna förbindelse avgörande, säger Christian Vitta, president i Ticinos regering.

Urban Camenzind, regeringsråd i Uri, tillägger: – För Uri är Gotthard-Basistunneln en viktig förbindelse till vår sydliga grannkanton. Från och med idag kan vi återigen nå våra huvudorter på bara drygt en halvtimme med tåg, vilket vi är mycket glada över.

Omfattande reparationer efter stora skador

Skadorna som uppstod vid urspårningen var omfattande och krävde stora reparationsinsatser. SBB uppskattar att de totala kostnaderna, inklusive inkomstbortfall, uppgår till cirka 150 miljoner schweizerfranc, varav omkring 140 miljoner täcks av försäkringar. Exaktheten i dessa siffror uppskattas till +/- 20 %.

Själva röjningsarbetet tog cirka en och en halv månad att genomföra. Reparationerna omfattade bland annat att hela spårbanan på en sträcka av sju kilometer behövde förnyas. Detta inkluderade byte av skenor, över 20 000 betongslipers samt ersättning av betonglagret som sliprarna är ingjutna i. Dessutom byttes växelspårsdörrar, två snabbväxlar och andra säkerhets- och driftkritiska komponenter ut. Upp till 80 medarbetare från både SBB och externa företag arbetade samtidigt i tunneln under reparationsarbetena.

Den senaste fasen av arbetet bestod av tester och provdrift, och med godkännande från det federala transportkontoret (BAV) kunde full trafik genom tunneln återupptas som planerat den 2 september 2024.

Åtgärder för att minimera risker på europeisk nivå

Enligt en preliminär rapport från den schweiziska olycksutredningsmyndigheten SUST orsakades urspårningen av ett brott på en hjulskena. Eftersom godstrafik är en internationell verksamhet behövs åtgärder på europeisk nivå. SBB har stöttat de insatser som letts av BAV, och de har nu resulterat i ett slutligt åtgärdspaket från en särskild arbetsgrupp, vilket enligt SBB innehåller de nödvändiga åtgärderna för att minska risken för liknande hjulbrott i framtiden.

SBB har också infört kort- och medelfristiga åtgärder för att minimera riskerna. På kort sikt har man infört en maxhastighet på 160 km/h vid spårbytena nära Gotthard-Basistunnelns portar, för att minska konsekvenserna av en eventuell urspårning. På längre sikt planerar SBB att installera spårbundna urspårningsdetektorer vid växlarna i och före tunneln, samt att utöka användningen av tågkontrollsystem.

Gotthard-Basistunnelns återgång till full drift markerar ett viktigt steg för både person- och godstrafik i Europa och Schweiz, och säkerställer att denna kritiska förbindelse fortsätter att spela sin nyckelroll i regionens infrastruktur.

Källor: SBB / Lok-Report