INNOTRANS: Ny automatiserad lösning kan revolutionera tågtrafiken

I dagsläget sker koppling av tåg och vagnar till stor del manuellt, särskilt när kapaciteten behöver justeras utanför högtrafik. Denna process kräver tre personer och innebär att tågen stängs av från elnätet i upp till en halvtimme. Med HÜBNER:s nya lösning kan hela denna process automatiseras, vilket leder till både tids- och resursbesparingar. Bild: Hübner

Den tyska HÜBNER-gruppen har tagit fram en banbrytande lösning för automatisk koppling av övergångssystem på tåg. Den nya tekniken, kallad HÜBNER AutoCouple System, väntas göra persontrafik på järnväg mer flexibel, effektiv och kostnadseffektiv. Systemet kommer att presenteras för första gången under InnoTrans-mässan i Berlin den 24-27 september 2024.

– Vi ser fram emot att introducera en världspremiär som kommer att ge trafikoperatörer möjligheten att organisera persontrafiken på ett mer flexibelt och säkert sätt, säger Alexander Schmidt, chef för innovation och produktutveckling på HÜBNER:s avdelning Mobility Rail.

HÜBNER AutoCouple System riktar sig främst till persontrafik, särskilt i tunnelbanenät, men kan anpassas för en rad olika typer av fordon. Dessutom är det möjligt att eftermontera systemet på befintliga tågsystem. Just nu för HÜBNER diskussioner med flera potentiella kunder, bland annat tågföretag i Nordamerika.

Manuell koppling blir ett minne blott

– Med vårt system ska tågföraren kunna koppla vagnar automatiskt med en knapptryckning från förarhytten, utan att tåget behöver kopplas bort från elnätet, förklarar Balamurali MK, produktutvecklare på HÜBNER Mobility Rail.

Ökad flexibilitet och säkerhet i tågtrafiken

Den nya tekniken gör det möjligt för operatörer att snabbt och enkelt anpassa tågens kapacitet efter behov. Detta innebär att tåg kan förlängas eller förkortas under drift, utan att det kräver manuell arbetskraft vid spåret. Förutom att spara tid, minskar systemet även behovet av personal på plats, vilket i sin tur minskar risken för olyckor.

– Systemet erbjuder inte bara en effektivare drift, utan också ökad säkerhet. Genom att minska behovet av personal vid spåret minskar risken för olyckor avsevärt, tillägger Balamurali MK.

Minskade driftskostnader och energiåtgång

En annan fördel med HÜBNER AutoCouple System är att det kan bidra till minskade energikostnader. Genom att använda kortare och lättare tåg utanför högtrafik kan operatörer minska både bränsleförbrukning och slitaget på vagnarna. Detta bidrar i sin tur till minskade underhållskostnader och en lägre miljöpåverkan.

– Genom att implementera det här systemet kan operatörer sänka både energi- och underhållskostnader, vilket i slutändan förbättrar deras ekologiska fotavtryck, säger Alexander Schmidt.

HÜBNER visar framtidens lösningar på InnoTrans 2024

HÜBNER:s AutoCouple System kommer att presenteras som en världspremiär på den internationella järnvägsmässan InnoTrans 2024 i Berlin. Förutom detta system kommer företaget att visa upp flera andra tekniska innovationer som syftar till att göra kollektivtrafiken på järnväg mer hållbar, effektiv och tillförlitlig.

– Vår närvaro på InnoTrans 2024 ger oss möjlighet att demonstrera hur vi kan bidra till att forma framtiden för kollektivtrafiken, säger Schmidt.

Källa: HÛBNER