En milstolpe för Nobelbanan mellan Örebro och Kristinehamn

Nobelbanan. Foto: Oslo-Sthlm 2.55

Oslo-Sthlm 2.55 startar nu i samarbete med Trafikverket lokaliseringsutredningen för Nobelbanan – en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn. Den 6 september gick startskottet för arbetet, både genom att styrgruppen för projektet har sitt första möte och genom att vi nu skrivit avtal med alla de parter som ska göra jobbet.

- En järnväg mellan Örebro och Kristinehamn är första stort steget mot för att möjliggöra en järnväg som kommer få stor regional och nationell betydelse. Den stärker vår totalförsvarsförmåga och minskar vår klimatpåverkan. Jag är otroligt glad över att arbetet nu kan starta och att alla som ska göra jobbet är på plats, säger Jonas Karlsson, VD Oslo-Sthlm 2.55.

Under de kommande 18 månaderna kommer en omfattande analys att genomföras för att identifiera den mest lämpliga sträckningen för den nya järnvägen. Flera olika alternativ kommer att studeras och jämföras noggrant innan en slutgiltig rekommendation kan fastställas.

- Vi har följt Oslo-Stockholms arbete sedan bolaget bildades och det känns spännande att få vara med nu när planarbetet börjar på allvar, säger Martin Sandberg från Trip som kommer vara projektledare för lokaliseringsutredningen. Samtidigt blir det utmanande, säger Mia Forsberg, Martins kollega och biträdande projektledare, det är ett omfattande arbete som ska genomföras nu när 65 till 70 kilometer järnväg ska lokaliseras.

Syftet är att tillsammans med aktörerna i stråket hitta en lösning som maximerar samhällsnyttan och är ekonomiskt hållbar, samtidigt som hänsyn tas till sociala, miljömässiga och landskapsrelaterade faktorer. Utredningen kommer dessutom att beakta viktiga nationella intressen, inklusive försvar, naturvård och vattenförsörjning.

- Det här är ett uppdrag med stor potential att bidra till viktig samhällsnytta både för regionen, Sverige och internationellt och vi på WSP är väldigt stolta och ödmjuka inför uppdraget och ser fram emot ett samarbete med OS 2.55, säger Åsa Zeinetz, Sektionschef Järnväg på WSP.

- WSP har en unik kompetens och metodik att ta fram de komplexa lösningar som ger minsta möjliga påverkan på klimat och landskap och samtidigt skapar de bästa förutsättningarna för resenärer och transporter, fortsätter Åsa Zeinetz.

Lokaliseringsutredningen är ett viktigt steg för att kunna förverkliga en järnväg. Det handlar om att definiera järnvägens funktion och lokalisering samt bedöma kostnader, samhällsnytta och hur det påverkar människor och miljö i stråket.

- Arbetet med att ta fram en lokaliseringsutredning är första steget i en järnvägsplan och regleras i lagen om byggande av järnväg. Det finns ännu inget regeringsbeslut om att järnvägen ska byggas, men för Trafikverket innebär lokaliseringsutredningen att vi får ett bättre underlag till Trafikverkets och regeringens arbete att nationellt prioritera vilka infrastrukturprojekt som bör startas, säger Rami Yones, regiondirektör, Trafikverket Region mellersta.

Målet är att våren 2026 ha uppnått en bred samsyn kring hur en ny förbindelse ska utformas och att det ska finnas ett gediget underlag för fortsatt planläggning.