Nya varningssystemet ska förhindra olyckor vid plankorsningar i Norge

Bane NOR använder elektronisk övervakning vid 39 av de mest olycksdrabbade plankorsningarna för att förhindra olyckor. Foto: Bane NOR

Olyckor vid plankorsningar är ett återkommande problem i Norge. Med hjälp av ny teknik hoppas Bane NOR nu kunna minska antalet incidenter och förbättra säkerheten vid några av landets mest olycksdrabbade plankorsningar.

Varje år sker nästan sjuhundra oönskade händelser vid plankorsningar runt om i Norge. För att minska risken för olyckor har Bane NOR, som ansvarar för underhållet och utvecklingen av det norska järnvägsnätet, implementerat en ny teknisk lösning på trettionio plankorsningar där olyckor oftast inträffar. Denna lösning bygger på elektronisk övervakning och syftar till att förbättra säkerheten för både förare och tågpassagerare.

Ny teknik larmar lokföraren direkt

Den nya tekniken som används av Bane NOR inkluderar ett avancerat kamerasystem som med hjälp av artificiell intelligens (AI) övervakar plankorsningarna. Systemet kan automatiskt upptäcka när ett fordon eller annat hinder fastnar mellan bommarna när de fälls ner. Om en sådan situation inträffar skickas ett omedelbart larm till både lokföraren och den som styr tågtrafiken, vilket gör det möjligt för lokföraren att stanna tåget i tid och därmed undvika en olycka.

– Vi använder en kameralösning som med hjälp av artificiell intelligens analyserar bilderna och larmar lokföraren om något fastnar mellan bommarna, säger Sverre Kjenne, vice vd för digitalisering och teknik på Bane NOR.

Det nya systemet gör det också möjligt att i efterhand gå igenom händelserna för att förstå vad som gick fel och hur man kan förbättra säkerheten ytterligare.

Framgångsrika tester och piloter

Den tekniska lösningen har redan testats under femton månader, inklusive omfattande tester med riktiga tåg för att säkerställa att de kan stanna i tid om ett hinder upptäcks. Under november och december 2023 genomfördes en driftpilot på Kongsvingerbanen, en av de sträckor som ofta har problem med plankorsningar.

– Vi genomförde piloten under två månader för att verifiera att den tekniska lösningen fungerar som förväntat. Resultaten har varit mycket positiva, och systemet har visat sig vara stabilt och tillförlitligt, säger Kjenne.

Efter de lyckade testerna och piloten på Kongsvingerbanen planerar Bane NOR att rulla ut tekniken på ytterligare plankorsningar runt om i landet.

Utökad installation över hela landet

Utöver de trettionio plankorsningar där systemet redan har installerats, planerar Bane NOR att använda tekniken på ytterligare tjugofem säkrade plankorsningar fram till vintern 2025. Denna utökning syftar till att förbättra säkerheten på fler ställen och minska risken för olyckor på hela det norska järnvägsnätet.

– Målet är att minska risken för olyckor och skapa ett säkrare järnvägssystem för alla, säger Kjenne.

Följ reglerna vid plankorsningar

Trots den nya tekniken betonar Bane NOR vikten av att människor fortsätter följa reglerna vid plankorsningar. Sverre Kjenne är oroad över att den förbättrade säkerheten inte ska leda till att människor tar fler risker eller förlitar sig på tekniken istället för att vara uppmärksamma.

– Det viktigaste är att folk följer reglerna vid plankorsningar. Lita inte på tur. Titta och lyssna alltid efter tåg innan du korsar en osäkrad plankorsning, säger Kjenne.

Om du ser att bommarna är nere, eller om det är rött ljus vid en plankorsning, ska du inte försöka korsa. Om du fastnar mellan bommarna rekommenderar Kjenne att du trycker på gasen och kör igenom bommarna – de är designade för att lätt kunna brytas.

Förhoppningar om minskade olyckor

Med det nya varningssystemet hoppas Bane NOR kunna förhindra kollisioner vid plankorsningar, särskilt i de fall där ett fordon klämts mellan bommarna eller av andra orsaker fastnat på spåren.

Systemet förväntas inte bara förbättra säkerheten för fordonsförare, utan också minska risken för allvarliga tågolyckor som kan påverka både passagerare och tågpersonal. Genom att tidigt varna lokförare och tågledare om potentiella faror skapas en möjlighet att snabbt ingripa och undvika olyckor.

Denna lösning representerar ett viktigt steg framåt i utvecklingen av ett säkrare och mer pålitligt järnvägsnät, samtidigt som den visar hur modern teknik kan spela en avgörande roll i att rädda liv och minska antalet incidenter vid plankorsningar.

Med fler installationer planerade framöver är förhoppningen att dessa åtgärder ska leda till en markant minskning av olyckor och öka tryggheten för både resenärer och bilister.

Källa: BaneNOR