Nya el-tåg på väg till Nedre Schlesien – polsk satsning på modern och miljövänlig kollektivtrafik

Det totala värdet på ordern är nästan 438 miljoner polska zloty, vilket motsvarar cirka 103 miljoner euro. Varje tåg kostar ungefär fyrtiofyra miljoner zloty, där majoriteten av summan täcker själva fordonet medan resterande belopp går till ett sexårigt underhållsavtal. Foto: Koleje Dolnośląskie

Polska Koleje Dolnośląskie (Nedre Schlesiens järnväg) har tecknat ett nytt avtal med PESA Bydgoszcz om leverans av elva nya elektriska tåg, med möjlighet att utöka beställningen. Detta innebär att den befintliga flottan av elf-tåg kommer att växa från tjugofem till minst trettiofem fordon.

Nyligen undertecknades ett avtal mellan Koleje Dolnośląskie och PESA Bydgoszcz om leverans av tio nya elektriska femvagnars tåg. Avtalet, som undertecknades av Damian Stawikowski, VD för Koleje Dolnośląskie, och Krzysztof Zdziarski, VD för PESA Bydgoszcz, innebär en betydande modernisering av den regionala järnvägsflottan i Nedre Schlesien.

– Vi är glada att meddela att den största flottan av eldrivna tåg i Polen snart kommer att bestå av minst trettiofem enheter, alla i Nedre Schlesiens färger, säger Paweł Gancarz, marskalk i Nedre Schlesiens vojvodskap.

Finansiering och leveransplan

Finansieringen möjliggörs genom ett lån från PKO Bank Polski, vilket tecknades tidigare i veckan. Lånet sträcker sig över femton år, med en total kredit på fyrahundraåttio miljoner zloty, varav fyrahundra miljoner är ett investeringslån och åttio miljoner används för att täcka moms.

– Vi har fördelaktiga lånevillkor, med en lång återbetalningstid som matchar den fjortonåriga avskrivningen av fordonen. Vi hoppas dock kunna betala tillbaka lånet tidigare, precis som vi gjorde med de tjugofem första el-tågen, säger Damian Stawikowski, VD för Koleje Dolnośląskie.

Större samarbete mellan Koleje Dolnośląskie och PESA

Detta är inte första gången Koleje Dolnośląskie samarbetar med PESA Bydgoszcz. I Nedre Schlesien körs redan tjugofem moderna elf-tåg från PESA, och relationen mellan företagen har stärkts över tid. Tågen är kända för att vara både miljövänliga och bekväma, vilket bidrar till att öka tillgängligheten och kvaliteten på kollektivtrafiken i regionen.

– Det som är viktigast för oss är att elf-tågen symboliserar ett framgångsrikt samarbete mellan oss som tillverkare och Koleje Dolnośląskie som operatör. Vi levererar moderna och komfortabla tåg, och Koleje Dolnośląskie säkerställer att de hålls i toppskick genom fördelaktiga underhållsavtal. Detta har lett till hög tillförlitlighet och driftsäkerhet på europeisk nivå, säger Krzysztof Zdziarski, VD för PESA Bydgoszcz.

Kopplar samman tre huvudstäder

De nya tågen kommer att trafikera samtliga järnvägslinjer i Nedre Schlesien, och det är möjligt att de även kommer att sättas in på sträckan mellan Wrocław och Opole via Oława och Brzeg. En sådan linje skulle vara unik, eftersom mycket få tågrutter i Polen förbinder tre olika vojvodskapshuvudstäder. I dagsläget finns bara ett fåtal liknande förbindelser, och de flesta av dem sköts av Polregio.

– Med dessa nya tåg kommer vi att kunna förbättra vårt erbjudande inom både Nedre Schlesien och grannregionen Lubuskie. Vi hoppas att de även kommer att trafikera sträckan till Opole, säger Michał Rado, vice marskalk med ansvar för järnvägstrafik i Nedre Schlesien.

Fler elektrifierade linjer och modernare tåg

Utöver att förbättra kapaciteten i befintliga nätverk innebär införandet av de nya tågen att ännu fler järnvägslinjer i regionen kan elektrifieras och trafikeras med moderna fordon från PESA. Detta är ett viktigt steg för att minska koldioxidutsläppen och förbättra kollektivtrafikens miljöprestanda.

Utsikter för framtiden – upp till fyrtiofem eldrivna tåg

De första två nya elf-tågen från PESA beräknas levereras i februari 2026, medan den sista leveransen ska ske senast i juni samma år. Om Koleje Dolnośląskie beslutar att utnyttja sin köpoption och beställer ytterligare tåg, kommer de att ha en flotta på över etthundra fordon, vilket gör dem till den största järnvägsoperatören i Polen sett till fordonsantal.

Den nya flottan innebär inte bara fler resmöjligheter för invånarna i regionen, utan även en ökad tillförlitlighet och komfort i resandet. Genom att fortsätta investera i modern teknik och hållbara lösningar visar Nedre Schlesien vägen för hur framtidens kollektivtrafik kan se ut i Polen.

Med dessa kommande tågleveranser tar regionen ett viktigt steg mot en grönare och mer hållbar framtid, där miljövänlig kollektivtrafik spelar en central roll i invånarnas vardag.

Källa: LOK-Report