Schenker kan säljas för 14 miljarder euro – anställda oroade över framtiden

Schenker lastbil vid Brandenburger Tor i Berlin. Deutsche Bahn har under en tid försökt sälja sitt logistikbolag DB Schenker, och nu rapporteras att en försäljning till DSV är nära förestående. Foto: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

Tyska tågbolaget Deutsche Bahn planerar att sälja sin framgångsrika logistikdotter Schenker, och nu ser det ut som om en köpare har hittats. Det rapporteras att den danska speditionskoncernen DSV är nära att förvärva bolaget för 14 miljarder euro. Samtidigt växer oron bland de anställda, som befarar nedskärningar och osäkerhet kring sina arbeten.

Deutsche Bahn har under en tid försökt sälja sitt logistikbolag DB Schenker, och nu rapporteras att en försäljning till DSV är nära förestående. Enligt flera medier, med hänvisning till Reuters, ska både representanter från regeringen och företagsledningen ha bekräftat detta under onsdagskvällen.

Möjlig försäljning till DSV väcker oro

För Schenkers anställda har nyheten tagits emot med stor oro. Företaget har globalt över 72 000 anställda, och många av dessa befarar att en försäljning till DSV skulle leda till omfattande personalneddragningar. Anställda på flera orter har därför arrangerat demonstrationer och manifestationer för att uppmärksamma risken för jobbförluster. I städer som München, Frankfurt, Stuttgart, Mannheim, Düsseldorf, Hamburg och Bremen höll de anställda en kortvarig strejk vid lunchtid som en del av protesterna.

– Osäkerheten kring vår framtid har blivit stor, och många är oroliga för vad som kommer att hända om Schenker säljs, säger en talesperson för Schenkers fackliga organisation.

Fackligt stöd för alternativ köpare

Deutsche Bahn vill sälja Schenker för att minska sina skulder, och två huvudintressenter har nu lagt bud på bolaget. Det handlar dels om den danska logistikjätten DSV och dels om riskkapitalbolaget CVC Capital Partners. Båda buden uppges ligga på runt 14 miljarder euro.

Schenkerns företagsråd har dock redan tagit ställning för CVC som den bättre köparen. I ett internt brev, som Deutsche Presse-Agentur tagit del av, uttrycker rådet oro över att en försäljning till DSV skulle leda till omfattande nedskärningar. Eftersom DSV redan driver ett stort logistiknätverk finns det risk att Schenker skulle integreras i detta, vilket skulle kunna leda till övertalighet och därmed personalneddragningar.

– Om DSV tar över Schenker är det sannolikt att många jobb går förlorade, säger företagsrådet. CVC, som inte driver någon logistikverksamhet, skulle troligen inte orsaka lika stora förluster av arbetsplatser.

Deutsche Bahn kommenterar inte buden

Deutsche Bahn har ännu inte kommenterat några av buden eller vilket alternativ som är att föredra. Däremot har företagets ledning gjort klart att försäljningen av Schenker är ett centralt steg för att stärka bolagets finansiella situation och minska de stora skulder som byggts upp under de senaste åren.

För anställda på Schenker är dock framtiden fortsatt oviss. Många hoppas att deras arbetsgivare ska ta hänsyn till personalens oro när ett beslut fattas, och att de anställdas intressen ska skyddas i samband med en eventuell försäljning.

– Vi förstår att Deutsche Bahn vill sälja Schenker för att lösa sina ekonomiska problem, men vi kan inte tillåta att våra jobb offras på vägen, säger en representant för de anställda.

En avgörande tid för Schenker

Schenker har länge varit en av världens största logistikaktörer, och dess försäljning skulle kunna få stora konsekvenser för logistikmarknaden. För DSV skulle ett förvärv av Schenker innebära en betydande expansion och stärka deras globala ställning ytterligare. CVC, som inte är verksamt inom logistik, skulle däremot kunna se Schenker som en ren investering och låta företaget fortsätta sin verksamhet utan stora förändringar.

Oavsett vem som blir ny ägare kommer försäljningen att förändra Schenkers framtid. För de anställda är den stora frågan hur dessa förändringar kommer att påverka deras jobb och arbetsvillkor.

– Vi vet att något kommer att hända, men vi vet inte vad. Osäkerheten är det som är mest oroande just nu, avslutar en av de anställda.

Källa: Tidningen Merkur