Ett steg närmare för Heby stations nya mötesspår och passage

Skiss över den nya planskilda passagen vid Heby station. Illustration: Afry

Ett nytt mötesspår och en ny plattform planeras vid Heby station längs Dalabanan, en viktig transportsträcka mellan Uppsala och Mora. Projektet syftar till att öka kapaciteten och förbättra trafiksäkerheten vid stationen, som är en central hållplats för pendlare till bland annat Sala och Uppsala.

Nu ställer Trafikverket ut järnvägsplanen för granskning. Syftet med granskningen är ett att samla in synpunkter på vägplanen från dem som berörs och är öppen från den 11 september till den 10 oktober 2024.

Byggnationen omfattar ett mötesspår på norra sidan av järnvägen, en ny plattform samt en planskild passage under spåren för oskyddade trafikanter. Den nya infrastrukturen gör det möjligt för tåg att mötas och för passagerare att stiga av och på från båda riktningarna samtidigt. En ny passage kommer att byggas för att underlätta övergången mellan de två plattformarna och öka säkerheten för fotgängare och cyklister.

Trafikverket ansvarar för projektet

Det övergripande målet med projektet är att förbättra trafiksäkerheten, tillgängligheten och framkomligheten vid Heby station. Trafikverket, som ansvarar för projektet, bedömer att åtgärderna även kommer att bidra till kortare restider och högre kapacitet för både person- och godstrafik längs hela Dalabanan.

De planerade förbättringarna är en del av ett större arbete längs Dalabanan som syftar till att effektivisera transporterna mellan Stockholm och Dalarna. Flera liknande insatser planeras längs sträckan.

Miljöhänsyn och kulturmiljö

Heby station ligger i ett område som präglas av både bebyggelse och naturmiljö. Nära stationen finns två q-märkta magasinsbyggnader samt en bäck med strandskydd. Området ingår också i Heby kommuns kulturmiljöprogram. Enligt Länsstyrelsen i Uppsala län kommer projektet inte att medföra någon betydande miljöpåverkan, förutsatt att vissa skyddsåtgärder vidtas.

Åtgärder för att skydda kulturmiljön och begränsa påverkan på närliggande natur kommer att genomföras under arbetets gång. Träd som tas ner kommer att ersättas genom nyplantering inom det befintliga järnvägsområdet.

Kostnader och tidplan

Projektet beräknas kosta cirka 250 miljoner kronor, enligt 2023 års prisnivå, och finansieras genom den nationella transportplanen. Byggstarten är planerad till 2026 och arbetet förväntas vara färdigt 2027, förutsatt att järnvägsplanen fastställs och att alla nödvändiga tillstånd erhålls i tid.

Källa: Trafikverekt