Tyska HVLE och Railway Metrics and Dynamics i nytt samarbete

Backkameran levereras i september och kommer att testas och utvärderas under resten av 2024. Samtidigt pågår diskussioner om att implementera PMU:er (Performance Monitoring Units), särskilt för urspårningsdetektion och identifiering av hjulplattor. Foto: markus spiske/unsplash

Havelländische Eisenbahn AG (HVLE) inleder ett pilottest med en backkamera från Railway Metrics and Dynamics (RMD). Testet är en del av digitaliseringens framsteg inom järnvägssektorn och syftar till att förbättra säkerhet och effektivitet vid växlingsarbete.

Testet av RMD:s backkamera undersöker om den kan underlätta växlingsarbetet, med särskild tonvikt på säkerhet, tidsbesparingar och minskade kostnader. Förbudet mot att stå på fotsteg vid backning är just nu endast ett krav i Sverige, men HVLE ser även ekonomiska fördelar i att effektivisera processerna.

– Säkerheten är naturligtvis en prioritet för HVLE. Men förbudet mot att stå på fotsteg vid backning gäller för närvarande endast i Sverige. Det är glädjande att HVLE även ser de rent ekonomiska fördelarna med snabbare, effektivare och mindre personalkrävande växlingsarbete, säger Jan Lindqvist, VD för RMD.

Samarbetet regleras genom ett ramavtal som undertecknats mellande båda företagen. Kameran levereras i september och kommer att utvärderas under resten av året. Samtidigt pågår samtal om att installera fler övervakningssystem, såsom Performance Monitoring Units (PMU) för att upptäcka urspårningar och hjulskador.