Den ständigt ökande utmaningen att minska koldioxidutsläppen inom vägtransporter fortsätter att driva innovation och debatt inom logistikindustrin. Batteridrivna elfordon står fortfarande inför svårigheter när det gäller långväga transporter, vätgastekniken är i ett tidigt skede och den kommande EURO 7-standarden förväntas ha begränsad påverkan. Girteka ställer därför en avgörande fråga – kan intermodala transporter och järnvägstransporter betraktas som hållbara lösningar?
Det finns ingen enkel lösning för att göra transportsektorn miljövänligare, men intermodala transporter har stor potential när det gäller att minska utsläppen från långväga godstransporter. När detta kombineras med alternativa bränslen som HVO (hydrerad vegetabilisk olja) kan det ha en betydande inverkan på utsläppsminskningen. Girtekas andra fas i sin hållbarhetskampanj fokuserar på att undersöka olika hållbara transportlösningar och belyser fördelarna, utmaningarna och möjligheterna med intermodala transporter, särskilt i kombination med HVO.
– Intermodala transporter erbjuder ett pragmatiskt sätt att minska utsläppen från vägtransporter, särskilt på längre rutter. Men det kräver stora infrastrukturinvesteringar och stöd från lagstiftningen, säger Larisa Senkevičienė, affärsutvecklingschef för intermodala transporter på Girteka.
Potentialen i intermodala järnvägstransporter
Intermodala transporter, likt multimodala transporter, kombinerar olika transportsätt för att optimera effektiviteten och minska utsläppen. Genom att använda järnväg för långväga transporter kan utsläppen minskas med upp till 90 procent. När det dessutom kombineras med HVO eller HVO100 kan det skapa gröna försörjningskedjor. Trots de infrastrukturella begränsningarna arbetar Europeiska unionen aktivt för att stödja denna övergång, bland annat genom initiativ som "Greening Freight Transport Package".
– Kombinationen av HVO och intermodala transporter kan ha en betydande effekt på utsläppsminskningar. Men det är ingen universallösning. Infrastruktur och stöd från lagstiftningen är avgörande, och först då kan vi kombinera detta med andra hållbara lösningar för att effektivt minska koldioxidutsläppen inom vägtransporter, säger Viktorija Terekė, hållbarhetschef på Girteka.
Vad betyder detta för Norden och Sverige?
Även om Girtekas hållbarhetsinitiativ huvudsakligen är inriktat på den europeiska marknaden kan detta få återverkningar även i Norden och Sverige. Sverige har en stark tradition av att stödja hållbara lösningar inom transportsektorn, och Girtekas satsning på intermodala transporter kan innebära att fler företag i regionen ser över sina egna transportlösningar. Med ökande krav på minskade utsläpp och gröna försörjningskedjor kan Girtekas initiativ bana väg för liknande insatser hos nordiska aktörer.
Den svenska marknaden, med sitt fokus på hållbarhet och sitt växande intresse för eldrivna fordon, kan också dra nytta av en ökad användning av intermodala och järnvägsbaserade transporter. Om Girtekas satsningar visar sig framgångsrika kan detta leda till ett ökat intresse för att bygga ut infrastrukturen för både järnväg och alternativa bränslen, vilket i sin tur kan stärka Sveriges och Nordens roll som föregångare inom hållbara transporter.
Samtidigt finns det utmaningar. Omställningen till intermodala transporter kräver stora investeringar i infrastruktur, vilket i nuläget är en flaskhals även i Norden. Men om EU:s och andra internationella initiativ för att främja hållbara transporter får genomslag, kan detta påskynda utvecklingen i flera länder.
Källa: Girteka/ Greening Freight Transport Package