Under ett seminarium i riksdagen betonade Västra Stambanegruppen vikten av att förstärka kapaciteten på Västra stambanan, den enda järnvägsförbindelsen mellan Stockholm och Göteborg. Med växande resande och godstransporter på järnväg upplevs banan ha blivit försummad av Trafikverket och tidigare regeringar, vilket oroar både näringsliv och tågoperatörer. Infrastrukturminister Andreas Carlson gav inga löften, men påpekade att stora investeringar är planerade i den kommande nationella planen.
- Nu måste den enda järnvägsförbindelsen mellan Sveriges två största städer få beslut om avgörande förstärkningar av kapaciteten!
Det var budskapet när Västra Stambanegruppen höll ett seminarium i riksdagen nyligen.
- Resandet på järnväg och godstransporter på räls sätter rekord år från år. Men i stället för en satsning på förbindelsen mellan landets två största arbetsmarknadsregioner upplever vi att banan varit bortglömd av Trafikverket och tidigare regeringar, menar gruppens ordförande Adam Johansson, kommunstyrelsens ordförande i Falköping.
På seminariet medverkade infrastrukturminister Andreas Carlson. Han gav inga löften, men pekade på att regeringen tillför nu drygt 200 miljarder kronor i nya omgången av den nationella planen.
Samtliga partier i Trafikutskottet deltog i seminariet tillsammans med 30-talet externa deltagare, bland annat handelskamrarna i Mälardalen, Stockholm och Västsverige. Även tågoperatörerna SJ, VR, MTR och Green Cargo deltog och gav en samställd bild av stor oro för att kapaciteten på Västra stambanan inte kommer räcka till, om inte nya investeringar snabbt kommer på plats.
- Västra stambanans utbyggnad är inte en regional fråga utan berör hela landet, menar riksdagsledamoten Helena Gellerman som bjudit in till seminariet.
I oktober presenterar regeringen sin infrastrukturproposition som kommer ligga till grund för planeringen av ny infrastruktur 2026-2037.