Rejlers har fått flera stora uppdrag som omfattar hela landet. Projekten fokuserar på att möta behovet av ökad kapacitet och effektivitet inom järnvägstrafiken.
Teknikkonsultföretaget genomför flera projekt inom järnvägsinfrastruktur i samarbete med Trafikverket. Syftet är att modernisera och förbättra järnvägsnätet för att underlätta både person- och godstransporter.
Stavre driftplats och Mittnordenkorridoren:
I Jämtlands län utvecklar Rejlers en lösning för att öka kapaciteten och effektivisera trafikplaneringen vid Stavre driftplats. Projektet, som medfinansieras av EU, syftar till att stärka inlandets koppling till kusten och hantera turisttrycket i regionen.
Bananslutningar i Lockarp och Västra stambanan:
I södra Sverige arbetar företaget med att förnya kraftförsörjningen vid omformarstationen i Lockarp, vilket förväntas förbättra driftsäkerheten. Kapacitetshöjande åtgärder genomförs även på Västra stambanan inom Stockholms pendeltågsområde för att förbättra underhållsmöjligheterna.
Kardonbanan och hjälpkraftsnätet:
I samband med Norrköpings nya godsbangård och elektrifieringen av Kardonbanan arbetar företaget för att modernisera kraftsystemet och uppgradera hjälpkraftnätet för att öka kapaciteten och tillförlitligheten.
Opto 2.0-projektet:
Företaget leder projekteringen för Opto 2.0-projektet, som omfattar modernisering av fiberoptik och kommunikationsteknik längs sträckan Ockelbo-Gävle-Falun-Borlänge. Projektet syftar till att stärka den tekniska infrastrukturen för framtida systemkrav.