Parismetron satsar på eldrivna lok – nytt steg mot hållbar infrastruktur

De fyraxliga loken, som mäter femton meter i längd, kommer att utrustas med helautomatiska kopplingar och möjligheten till dubbeltraktion, vilket innebär att två lok kan arbeta tillsammans för att öka dragkraften. De är även konstruerade för att klara de skarpa kurvor som är vanliga på nätets normalspåriga linjer. Illustration: Stadler

RATP, som driver Paris tunnelbana, har lagt en beställning på tolv specialanpassade eldrivna lok från den schweiziska tågtillverkaren Stadler. Dessa lok kommer att användas för att utföra service, underhåll och reparationer av infrastrukturen i hela RATP-nätverket, som sträcker sig över 245 kilometer. Lokomotiven kommer att tas i bruk för persontrafik från och med 2027.

Det här är Stadlers första beställning från RATP, och avtalet inkluderar en option på ytterligare två lok. RATP kommer att lägga till dessa nya lok i sin befintliga fordonsflotta.

Anpassade för Paris metros unika förutsättningar

En särskild utmaning för Paris tunnelbana är att nätverket både har linjer med konventionella stålhjulståg och linjer med gummidäcksförsedda tåg. Stadlers lok kommer att kunna köra på båda typerna av linjer, vilket gör dem unikt anpassade för detta komplexa nätverk.

Dragkraft och säkerhet i fokus

Lokomotiven kommer att dra tunga arbetståg till byggarbetsplatser runt om i nätverket, ofta parallellt med reguljär metrotrafik och även på förarlösa linjer. I enkeltraktion kan varje lok dra cirka etthundratjugo ton, och med dubbeltraktion fördubblas kapaciteten till tvåhundrafyrtio ton.

En av de viktigaste aspekterna i designen av dessa lok är säkerheten. Stadler bygger in en hög grad av redundans för att säkerställa både säkerhet och pålitlighet, särskilt eftersom loken ofta kommer att vara operativa i tunnlar under pågående metrotrafik.

Elektrisk drift och batterikapacitet

Lokomotiven kommer att drivas elektriskt och får sin energi från två olika källor. I normal drift används ström från en strömskena med sjuhundrafemtio volt, men på byggarbetsplatser där den tredje strömskenan är avstängd, kommer loken att drivas av sina ombordbatterier. Dessa batterier laddas sedan upp igen från den tredje strömskenan när det är möjligt.

RATP – ett av världens största transportsystem

RATP:s nätverk transporterar cirka elva miljoner passagerare varje dag. För att säkerställa att detta omfattande system fungerar smidigt krävs kontinuerligt underhåll och effektiva lösningar för att hantera de arbeten som utförs på spåren.

– Vi är väldigt stolta över att ha fått RATP som kund och över att ha imponerat på dem med vår teknik, säger Christian König, biträdande försäljnings- och marknadschef på Stadler.

– Med våra innovativa och specialanpassade lokomotiv kan vi möjliggöra effektivt och hållbart underhåll, och samtidigt framtidssäkra infrastrukturen i Paris metro, tillägger König.

Trots att RATP är en ny kund för Stadler, har det schweiziska företaget redan andra lok i drift i Frankrike, bland annat EuroDual, Euro4001 och Euro6000, som alla används av fraktoperatörer.

Källa: Yle Uutiset