Överprövning sätter press på tunnelbanan – SL agerar med tillfällig lösning

Temporärt tunnelbaneavtal klart med Connecting Stockholm. Foto: Gustav Kaiser

Trafikförvaltningen i Region Stockholm har nyligen tecknat temporärt avtal för drift av tunnelbanetrafiken med start från och med den 2 november 2025. Detta görs genom en direkttilldelning till Connecting Stockholm.

I januari 2024 beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att det nya tunnelbaneavtalet E40 skulle tilldelas Connecting Stockholm AB. Avsikten var att trafikstart skulle ske i maj 2025. Keolis Alstom begärde överprövning av upphandlingen, först i förvaltningsrätten som avslog överprövningen den 18 september 2024. Keolis Alstom överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten. Den 30 september fattade kammarrätten beslut om att det nya tunnelbaneavtalet E40 inte får tecknas innan domstolen fattat annat beslut.

Nuvarande tunnelbaneavtal, E17, med MTR Tunnelbanan AB upphör den 1 november 2025 och kan inte förlängas ytterligare. För att säkra driften av tunnelbanan gav trafiknämnden i samband med tilldelningen av E40 förvaltningschefen i uppdrag att vid behov teckna ett temporärt avtal. Detta kan göras i enlighet med artikel 5.5 i EU:s kollektivtrafikförordning för att undvika trafikstörningar.

– Om inte tunnelbanan rullar blir det kaos i kollektivtrafiken i Stockholm, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL. Eftersom vi inte vet hur länge överprövningsprocessen kan komma att pågå behöver vi redan nu teckna ett temporärt avtal. Detta för att en ny trafikutövare ska hinna göra alla förberedelser för att ta över trafiken i november 2025.

SL.S samlade bedömningen av Connecting Stockholm är att det är bäst lämpat att driva trafiken inom ramen för det temporära avtalet, bland annat för att det var det företag som i januari vann upphandlingen av tunnelbaneavtalet E40.

Det temporära avtalet med företaget har i grunden samma innehåll och ekonomiska villkor som det nya tunnelbaneavtalet E40 men kan som längst sträcka sig två år efter trafikstart.

– Vi ser fram emot att välkomna Connecting Stockholm, och samtidigt vill vi tacka MTR för att de sedan 2009 drivit tunnelbanan i Stockholm med extremt hög punktlighet och kvalitet och nu lämnar över en väl fungerande verksamhet till den nya operatören, säger David Lagneholm.

Källa: SL