Fyra spår Uppsala - Trafikverket väljer befintliga spår

Lokaliseringsalternativ Befintlig bidrar mest till projektets måluppfyllelse, enligt Trafikverket. Foto: Benjamin Haas

Lokaliseringsutredningen för den södra delsträckan är klar och Trafikverket har beslutat att använda befintliga spår för den nya järnvägen. Nu fortsätter arbetet med att ta fram en detaljerad järnvägsplan.

I juni 2024 färdigställdes samrådshandlingen för projektet, som skickades på remiss till berörda kommuner, länsstyrelser och kollektivtrafikmyndigheter. Trafikverket efterfrågade en sammanvägd bedömning av lokaliseringsalternativen, och merparten av remissinstanserna förordade alternativet "Befintlig".

Lokaliseringsalternativet "Befintlig" valdes baserat på en samlad bedömning av bland annat måluppfyllelse, kostnad, samhällsekonomi, miljöbedömning och teknisk genomförbarhet. Enligt Trafikverket bidrar detta alternativ mest till projektets övergripande mål. Av de 13 effektmålen för projektet uppfyller "Befintlig" alternativet 7, medan alternativet längs E4 uppfyller 3.

Nästa steg i projektet är att fortsätta arbetet med järnvägsplanen. Denna plan kommer att ge detaljerad information om var järnvägen ska byggas, hur den ska utformas och vilka skyddsåtgärder som krävs. Planen kommer också att inkludera en miljökonsekvensbeskrivning som redogör för både positiva och negativa miljöeffekter.

Under arbetet med järnvägsplanen kommer Trafikverket att fortsätta samråda med berörda kommuner, länsstyrelser, myndigheter, allmänheten och andra organisationer för att samla in synpunkter och expertkunskap om den planerade utbyggnaden.

b
Lokaliseringsalternativ Befintlig. Bild: Trafikverket

Källa: Trafikverket