Den polska tågoperatören PKP Intercity har tagit ett stort steg mot framtidens järnvägstransporter genom att inleda en upphandling av 42 eldrivna dubbeldäckartågset, med möjlighet att beställa ytterligare 30 fordon. Detta blir den största upphandlingen i företagets historia och markerar ett nytt kapitel för nationell tågtrafik i Polen.
Anbud för upphandlingen har lämnats in av tre välkända aktörer:
- Stadler Polska Sp. z o.o. baserad i Siedlce.
- Siemens Mobility Sp. z o.o., med Siemens Mobility GmbH i Tyskland som partner.
- Alstom Polska S.A. med huvudkontor i Warszawa.
Det uppskattade värdet för grundordern ligger på cirka 10 miljarder polska zloty, motsvarande 2,3 miljarder euro, och kan stiga till nästan 17 miljarder zloty (4 miljarder euro) om optionsordern inkluderas.
Förberedelse för en liberaliserad marknad
Säkerheten kommer att garanteras genom avancerade system som det europeiska säkerhetssystemet ETCS nivå 1 och 2, omborddiagnostik och GPS. Tågen kommer också att följa de tekniska specifikationerna för TSI Loc&Pas och vara anpassade för personer med nedsatt rörlighet, enligt TSI PRM-standarderna.
Bekväma och moderna resor
De nya dubbeldäckarna kommer att erbjuda en bekväm reseupplevelse med utdragbara säten, WiFi, eluttag och USB-portar. Klimatanläggningar ska säkerställa ett behagligt inomhusklimat, och säkerheten stärks genom ett brandsystem och övervakningskameror ombord.
Tågen kommer att vara utrustade med:
- Både första och andra klass.
- Vilozoner och barnvänliga områden.
- Försäljningsautomater och en dedikerad matsalssektion.
- Förvaringsutrymmen för cyklar och stort bagage, inklusive möjligheter att säkra dem.
Satsning på populära sträckor
Tågen kommer att användas på vältrafikerade sträckor som Warszawa till Gdańsk, Kraków, Wrocław, Łódź och andra större destinationer. Med dessa nya fordon siktar PKP Intercity på att höja standarden för ekonomiresor och samtidigt stärka sin position på den nationella och internationella marknaden.
Nästa steg i upphandlingen
Under den första fasen har anbudsgivarna utvärderats utifrån tekniska och finansiella kriterier samt tidigare erfarenheter. Nästa steg inkluderar inlämning av preliminära förslag, kontraktsförhandlingar och workshops för vidare utveckling. Målet är att teckna kontrakt under första halvan av 2025. Leveransen av de första tågen ska ske inom 77 månader efter avtalets ingående.
Framtiden för polsk tågtrafik
PKP Intercitys satsning på dubbeldäckartåg är en del av en större ambition att modernisera järnvägstrafiken i Polen och göra den mer attraktiv för både inhemska och internationella resenärer. Projektet, som finansieras av den polska staten och EU, kommer inte bara att förbättra passagerarupplevelsen utan också stärka Polens roll som ett transportnav i Europa.
Källa: LOK-Report