Sweco deltar i Estland när Rail Baltica stärker integration med Europa genom miljardprojekt

En ny järnvägsterminal för Rail Baltica. Illustration: Rail Baltica

Ett av Europas största infrastrukturprojekt, Rail Baltica, har nått en viktig milstolpe. Fem konsortier har gått vidare i upphandlingen av den estniska delen av huvudjärnvägslinjen som förbinder Estland, Lettland och Litauen med övriga Europa. Med ett värde på nästan en miljard euro är projektet avgörande för att förbättra transportinfrastrukturen och stärka regionens koppling till resten av kontinenten.

Fem konsortier i täten

De fem kvalificerade konsortierna är en blandning av internationella och nationella aktörer med gedigen erfarenhet:

  • Bouygues Travaux Public, Budimex S.A., Ingérop Conseil et Ingénierie, KMG Infra OÜ och WSP Finland Oy
  • GRK Eesti AS, GRK Suomi Oy, AS Merko Ehitus Eesti, NGE Contracting, Sweco Finland Oy och Sweco Sverige AB
  • Leonhard Weiss OÜ, INF Infra OÜ, Leonhard Weiss GmbH & Co. KG, Ramboll Danmark A/S och Skepast & Puhkim OÜ
  • Verston Eesti OÜ, GoTrack OÜ, Järelpinge Inseneribüroo OÜ och Reaalprojekt OÜ
  • VINCI Construction GeoInfrastructure, AS TREV-2 Grupp, Dodin Campenon Bernard och SYSTRA S.A

Fokus på samarbete och kvalitet

Anvar Salomets, VD för Rail Baltic Estonia, betonade vikten av allianskontraktet som grundmodell.

– Detta tillvägagångssätt möjliggör ett unikt samarbete mellan internationella branschledare och estniska företag. Genom att kombinera erfarenheter och kompetens säkerställer vi högsta kvalitet och skapar en effektiv järnvägsförbindelse som integrerar oss med Europa, säger Salomets.

Upphandlingen har gått igenom en omfattande utvärdering baserad på tekniska och ekonomiska kriterier samt tidigare erfarenheter. Nästa steg omfattar att konsortierna lämnar in förslag, genomför workshops och slutför förhandlingar. Målet är att två kontrakt ska undertecknas under första halvan av 2025.

Upphandlingens omfattning

De två huvudentreprenadkontrakten, med en sammanlagd budget på upp till 932 miljoner euro, inkluderar:

  • Huvudsträcka 1: Järnvägsöverbyggnaden mellan Ülemiste och Pärnu samt underbyggnaden från Tootsi till Pärnu. Budget: 394 miljoner euro.
  • Huvudsträcka 2: Fullständig planering och byggnation av sträckan mellan Pärnu och Ikla vid lettiska gränsen. Budget: 332 miljoner euro.

Ett geopolitisk nyckelprojekt

Rail Baltica är mer än bara en järnvägslinje – det är ett strategiskt projekt för att stärka Baltikums koppling till Centraleuropa och Västeuropa. Den 870 kilometer långa linjen kommer att byggas med enhetlig spårvidd och möjliggöra hastigheter upp till 249 km/h. Detta förväntas göra regionen mer attraktiv för både handel och turism.

Fördelar för lokala och internationella aktörer

Projektet skapar en unik möjlighet för lokala företag att delta i stora infrastrukturprojekt, vilket stärker deras konkurrenskraft och öppnar dörrar till internationella marknader. Samtidigt kommer samarbetet med internationella ledare att främja innovation och teknisk utveckling i Estland.

Finansiering och framtid

Byggnationen av Rail Baltica finansieras av Europeiska unionen och den estniska statens budget. De utvalda konsortierna ansvarar för att färdigställa sträckan mellan Ülemiste och den lettiska gränsen, vilket förväntas stärka Estlands position som en integrerad del av Europas transportnätverk.

Källa: LOK-report