Bygget av den nya tunnelbanan i Stockholm går vidare, och vid station Kungsträdgården har en viktig milstolpe nåtts. Sprängningsarbetet är nu avslutat, och samtliga bergmassor har forslats bort. Det innebär att projektet går in i nästa fas, där fokus ligger på betongarbeten och installationer i tunnlarna.
Den pågående installationsfasen omfattar en rad tekniska och byggnadsmässiga åtgärder. Bland annat pågår kabeldragning, förberedelser för spårläggning och installation av signalsystem. Innan dessa moment kan genomföras byggs brandväggar, stålställningar och trappor, samtidigt som kommunikationssystem installeras för att säkerställa driften i de nya tunnlarna.
Tunnelbanan byggs ut från Blasieholmen
En central del av utbyggnaden av tunnelbanan är arbetet vid Blasieholmen. Där finns en arbetstunnel som ursprungligen användes vid byggandet av station Kungsträdgården på 1970-talet. Tunneln, som har sin mynning vid Museikajen, har åter tagits i bruk för att underlätta byggarbetet med den nya tunnelbanesträckningen.
Utbyggnaden innebär att spår- och servicetunnlar förlängs från Blasieholmen vidare under Skeppsholmen och Saltsjön. Den nya tunnelbanan kommer att sträcka sig mot Södermalm, Nacka och Söderort och därmed förbättra kollektivtrafikförbindelserna mellan Stockholms innerstad och de södra stadsdelarna.
Arbetet med den nya tunnelbanan är en del av en större satsning för att förbättra Stockholms kollektivtrafik och möta det ökande resandebehovet i regionen. Nästa steg i projektet blir fortsatt installation av tekniska system och den efterföljande testfasen innan tunnelbanesträckan kan tas i bruk.
Källa: Region Stockholm