Länsstyrelsen i Södermanlands län har tillstyrkt järnvägsplanen för sträckan Sjösa-Skavsta, som är en del av Ostlänken. Planen har nu skickats till Trafikverket för fastställelseprövning. Först när den vunnit laga kraft kan byggnationen påbörjas. Det är den sista järnvägsplanen inom Ostlänken i Nyköpings kommun att skickas in för fastställelseprövning.
Den 19 februari godkände Länsstyrelsen i Södermanlands län järnvägsplanen för Sjösa-Skavsta. Det är den sista järnvägsplanen inom Ostlänken i Nyköpings kommun att skickas in för fastställelseprövning, vilket innebär att alla planeringsunderlag för kommunens del av projektet nu är inskickade. Ostlänken är en planerad höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping, som syftar till att öka kapaciteten i järnvägssystemet och korta restiderna. Den 26 februari lämnades planen vidare till Trafikverkets avdelning för Juridik och planprövning.
Vid ankomst till Trafikverkets enhet hanteras prövningen av ärendet. Efter fastställelse finns möjlighet att överklaga, och i sådana fall är det regeringen som fattar beslut. Under förutsättning att alla tillstånd är på plats planeras byggstart på sträckan till 2027.
Korta fakta om Ostlänken
- 16 mil dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping
- 3 län (Stockholm, Södermanland och Östergötland)
- 5 kommuner (Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping)
- 5 nya resecentrum (Vagnhärad, Nyköping, Skavsta, Norrköping och Linköping)
- 25 procent av Ostlänken byggs på bro eller i tunnel
- Maximal hastighet för tågen på Ostlänken blir 250 kilometer i timmen
- Preliminär byggtid 2024-2034, öppnar för trafik 2035
- Bedömd kostnad är 91,4 miljarder kronor (2021 års prisnivå), vilket motsvarar kostnaden i gällande nationell transportplan (2022–2033)
Karta över Ostlänkens sträckning mellan Järna och Linköping. Karta: Trafikverket Källa: Trafikverket