Arbetsmiljöverket har förbjudit Green Cargo att utföra arbetsmomentet där arbetstagare åker på fotsteg utanpå lok och tågvagnar på grund av allvarliga risker. Beslutet följs av ett vite på 15 miljoner kronor.
Sedan 2012 har det rapporterats tre dödsfall, ett tiotal andra olyckor och ett tjugotal allvarliga tillbud relaterade till detta arbete, som är en del av dagliga växlingsrutiner där vagnar kopplas ihop. Arbetstagare styr loket med ena handen och håller i ett handtag med den andra medan de står på fotsteget.
− Ingen ska skadas eller dö av jobbet. Det är arbetsgivarens ansvar att förebygga risken för olyckor, men det ser vi inte att Green Cargo har lyckats göra i det här fallet. Därför har vi beslutat att förbjuda åkning på fotsteg utanpå rälsfordon inom hela Green Cargos verksamhet i Sverige, säger Ulrika Scholander, enhetschef på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.
Förbudet börjar den 3 september i år och innebär ett vite på 15 miljoner kronor. Om Green Cargo bryter mot förbudet kommer Arbetsmiljöverket att begära att förvaltningsrätten utdömer vite.
Oförutsedda händelser kan leda till allvarliga olyckor. Risken med arbetssättet ligger i bristen på fallskydd och risken för oväntade skakningar, dunsar eller urspårningar som kan få arbetstagaren att falla av fotsteget och möjligen bli överkörd av ett fordon.
Green Cargo erkänner risken med arbetssättet. Trots instruktioner till arbetstagare om att hålla i sig ordentligt och stå stadigt på fotsteg, påpekar de att fel eller förhållanden på infrastrukturen kan orsaka plötsliga urspårningar, där arbetstagaren inte kan hålla sig kvar.
Arbetsgivare ska förhindra alla risker för skador. Green Cargo har, efter en olycka i Södertälje hamn förra hösten, identifierat att situationer som kan leda till fall från fotsteg är vanliga och svåra att förutse. Det kan bero på väder, is, inbromsningar eller slitna spår och hjul.
− Lagen är tydlig, en arbetsgivare ska förebygga alla risker för skador i alla delar av arbetet. Om det inte går att förebygga riskerna med ett arbetssätt måste man avskaffa det, säger Ulrika Scholander.
Green Cargo har presenterat åtgärdsplaner inför Arbetsmiljöverkets förbudsbeslut för att minska behovet av åkning utanpå rälsfordon och reducera risken för olyckor vid nödvändig användning av detta arbetsätt. Dessa inkluderar att förbjuda åkning på fotsteg i "särskilt utsatta situationer", dock utan specificering av vilka situationer eller i vilken omfattning detta gäller.
De föreslagna åtgärderna, såsom införande av kameror för att ersätta arbetstagare som styr lok från fotsteg och andra planerade åtgärder som sänkt hastighet, anpassade vagnar och användning av fallskyddsutrustning, har ännu inte genomförts. Green Cargo har inte tydligt redovisat hur dessa åtgärder kommer att minska riskerna för arbetstagarna. På grund av detta beslutar Arbetsmiljöverket att införa förbud eftersom de åtgärder som föreslagits ännu inte har genomförts.
− Det är bra att Green Cargo delar vår bild av riskerna med åkning på fotsteg, men flera av de åtgärder som presenteras i yttrandet har företaget nämnt i flera år utan att de har implementerats. Det finns i nuläget inga konkreta åtgärder som helt förebygger risken att arbetstagare på Green Cargo skadas eller dör när de åker på fotsteg utanpå rälsfordon, säger Ulrika Scholander.
Källa: Arbetsmiljöverket