Ramboll har fått i uppdrag att projektera den nya Älvsjödepån för Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana. Älvsjödepån kommer att byggas för att serva de förarlösa tåg som kommer att trafikera tunnelbanans gula linje.
Företaget har sedan tidigare vunnit två uppdrag tillsammans med TYPSA, dessa uppdrag gäller projektering av sträckning för gula linjen samt tre av totalt sex stationer utmed linjen.
I uppdraget med Älvsjödepån är Ramboll generalkonsult och utför ca 90% av uppdraget. BBH arkitektur och teknik AB agerar underkonsult och kommer att ta hand om resterande arbete, i huvudsak arkitektur.
– Det här är ett stort uppdrag där vi ska projektera en helt ny depå för de förarlösa tåg som planeras trafikera gula linjen från Fridhemsplan till Älvsjö. I uppdraget ingår utöver depån och kringbyggnader även vändspår som till viss del kommer att behöva förläggas i bergtunnlar, säger Daniel Daagarsson, chef för Ramboll Buildings i Sverige.
Just depåer är ett specialområde för företaget som under de senaste decennierna har arbetat med bland annat depåerna i Högdalen, Hagalund, Vallentuna, Bromma och Nyboda.
– Region Stockholms och våra egna ambitioner är att genomföra ett hållbart projekt, det innebär att vi ska ta fram lösning för en hållbar och kostnadseffektiv depå som minskar klimatavtrycket både under byggnadsarbetena och även när den är i drift. Alltihop kommer också att stötta det hållbara resandet i Stockholm, berättar Monica Clemert, Rambolls uppdragsledare för Älvsjödepån.
För att utföra uppdraget kommer företaget specialistkompetens inom depåer att kombineras med expertis inom bland annat geoteknik och trafikplanering. Depån ska rymmas på en begränsad yta i ett industriområde i Älvsjö, och med flexibilitet för eventuella framtida utbyggnader, nya tåg och system.
– Vi är väldigt glada att vi fått uppdraget med Älvsjödepån och även uppdrag med projektering av ny sträckning och nya stationer utmed den gula linjen. Det innebär att vi är med och ger förutsättningar för fortsatt hållbart resande i ett växande Stockholm och samtidigt möjliggör för vår levande huvudstad att utvecklas med nya bostadsområden och arbetsplatser, säger Daniel Daagarsson.