WSP utökar sin portfölj med ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.
Uppdraget innebär delvis att företaget anpassar Luleå bangård för anslutningen till Norrbotniabanan, den 27 mil nya järnvägssträcka som utvecklas mellan Umeå och Luleå. Satsningen på den nya sträckan ses anses ha stor betydelse för tillväxten och utvecklingen i regionen och spelar samtidigt en viktig roll för industrisatsningarna i norra Sverige, för såväl godstrafiken som kompetensförsörjningen. I uppdraget ingår också att förbereda Luleå C för det planerade dubbelspåret Luleå-Boden och att öka tillgängligheterna för resenärerna på stationen.
- Just det här projektet handlar om mycket mer än Norrbotniabanan. Luleå är en stad i spännande förändring och ett viktigt nav när norra Sverige växer. Luleå C är en knutpunkt både för att binda samman industrierna i norr med resten av Sverige och ända ner på kontinenten. Det gäller även förbindelserna med Finland och Norge. Samtidigt spelar utvecklingen av Luleå C en avgörande roll för stadens möjlighet att växa och för människor att bo och arbeta i regionen, säger Åsa Zeinetz.
I projektet tas åtgärder fram för ett byte av det befintliga signalställverket och uppdragstiden löper från 2025 till 2028, med option till ytterligare uppdrag med en löptid fram till 2032.