Northrail satsar på lågutsläppslok för Sverige och Norge

Vossloh Rolling Stock DE 18-lokomotiv i drift. Foto: North Rail

Hamburgbaserade Northrail har beställt tio DE 18-lok utrustade med modern signalteknik och lågutsläppsmotorer för den skandinaviska marknaden. Första leveranserna väntas 2025.

Northrail GmbH har ingått ett avtal med Vossloh Rolling Stock GmbH om köp av tio DE 18 Stage V-lokomotiv. Lokomotiven är utrustade med ETCS L2- och STM ATC-2-signalsystem och uppfyller krav för användning i Sverige och Norge. Dessutom inkluderar avtalet en option på ytterligare tio lok. De första leveranserna planeras till andra halvan av 2025.

DE 18-lokomotiven har en motoreffekt på 1 800 kW och är anpassade för både tung rangering och huvudlinjetrafik. Motorerna, som uppfyller utsläppskraven enligt Stage V, har funktioner som start-stopp-teknik för att minska bränsleförbrukningen. De är även godkända för syntetiskt HVO-bränsle, vilket kan minska växthusgasutsläppen med upp till 50 %.

"Denna investering är ett viktigt steg i vår strategi för internationalisering och öppnar möjligheter på den attraktiva skandinaviska marknaden," säger Michael Trentzsch, Chief Investment Officer och Chief Commercial Officer på Northrail AG.

Vi ser ett stort behov av moderna, lågutsläppslok i Sverige och Norge, och med DE 18 kan vi möta denna efterfrågan."

Företaget blir först att introducera DE 18-lokomotiv i Sverige och Norge. Henrik Egeter, vd för Vossloh Rolling Stock GmbH, kommenterar:

"Northrails satsning visar både förtroendet för vår teknik och behovet av hållbara lösningar för järnvägen i Skandinavien."

Investeringen stöds av företagets moderbolag, RIVE Tangible Assets Income Fund, som hanteras av RIVE Private Investment. Camille Brunel, partner vid RIVE Private Investment, säger:

"Att ta DE 18-lokomotiv till Sverige och Norge bidrar till att minska koldioxidutsläpp och öka effektiviteten i järnvägstransporter."

b
Michael Trentzsch Foto: North Rail