Utbyggnaden av en snabbare tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo går vidare. Trafik- och kommunikationsverket Traficom har nu godkänt den 95 kilometer långa genvägsbanan mellan Esbo och Salo, ett projekt som utgör en central del av den så kallade Timmeståget.
Den godkända planen finns nu tillgänglig för granskning fram till den 19 februari. Däremot har inget beslut fattats om att påbörja byggnationen.
– Att planen nu är färdig är en viktig milstolpe, säger Heidi Mäenpää, projektchef vid Trafikledsverket.
Förkortning
Om den byggs kommer genvägsbanan att korta restiden mellan Helsingfors och Åbo med en halvtimme och möjliggöra ny närtågstrafik mellan Helsingfors och Lojo. Kostnaden för projektet beräknas till cirka 3,3 miljarder euro.
Trafikledsverket har arbetat med planen sedan 2017 i samarbete med berörda kommuner, regioner och andra intressenter.
Projektets omfattning i siffror
Den nya järnvägsförbindelsen mellan Esbo och Salo innebär en omfattande infrastrukturutbyggnad:
– 95 kilometer ny järnväg
– 110 nya broar
– 23 järnvägstunnlar
– Fyra nya stationer i Hista (Esbo), Veikkola (Kyrkslätt), Nummela (Vichtis) och Lempola (Lojo)
Planeringen av genvägsbanan började redan 2010 och miljökonsekvensbedömningar har genomförts både 2010 och 2020. Den första versionen av järnvägsplanen blev klar 2022 och den slutliga planen godkändes i januari 2025.
Kostnadsökning och finansieringsfrågor
När projektet först beräknades 2018 uppskattades kostnaden till cirka 2,3 miljarder euro. Men på grund av stigande markbyggnadskostnader och inflation har den nu reviderats upp till 3,3 miljarder euro.
Timmeståget, eller Västra banan som den också kallas, planeras byggas i etapper. De första sträckorna som kan komma att byggas är mellan Esbo och Lojo samt mellan Åbo och Salo.
Byggstart kan ske 2027
Bolaget Länsirata Oy, som ansvarar för projektets genomförande, planerar att inleda byggförberedelser nästa år. Själva byggandet väntas starta senast 2027.
Just nu pågår förhandlingar om finansieringen av den första byggfasen. De medverkande kommunerna – Åbo, Esbo, Helsingfors, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – skulle tillsammans stå för 400 miljoner euro. Staten har avsatt lika mycket i budgeten, men ytterligare 500 miljoner euro i extern finansiering behövs.
– Den finansieringen skulle troligen vara lån med statliga garantier, säger Pekka Ottavainen, vd för Länsirata Oy.
Den första byggfasen, som beräknas kosta 1,3 miljarder euro, skulle omfatta järnvägen mellan Esbo och Lojo samt en del av dubbelspåret vid Åbo – på sträckorna Salo–Hajala och Nunna–Kuppis.
Andra byggfasen kan dröja till 2035
Den andra byggfasen, som omfattar sträckan mellan Lojo och Salo samt ytterligare delar av dubbelspåret, väntas inte börja förrän på 2030-talet. Beslutet om att färdigställa hela järnvägen kommer att fattas av en kommande regering. I bästa fall kan hela sträckan Helsingfors–Åbo vara klar tidigast 2035.
Ny ansökan om EU-finansiering
Projektet missade en möjlighet till EU-stöd sommaren 2024 när kommissionen delade ut finansiering inom ramen för Connecting Europe Facility. Orsaken var att tillståndsprocesserna för Timmeståget då ännu inte var färdiga.
Nu planerar Länsirata Oy att ansöka om EU-medel igen vid nästa finansieringsomgång om några år. Konkurrensen om EU-stöd väntas dock bli hård, särskilt eftersom även det planerade Itärata-projektet kommer att ansöka om bidrag.
– I det nuvarande programmet är maxstödet från EU trettio procent av byggkostnaderna. Vi kommer att ansöka om det maximala beloppet, men om vi beviljas det återstår att se, säger Ottavainen.
Länsirata Oy grundades 2020 under namnet Turun Tunnin Juna Oy. Bolagets uppgift är att planera och finansiera järnvägsförbindelsen mellan Esbo och Åbo, inklusive dubbelspåret mellan Salo och Åbo.
Källa: Yle Uutiset