Alstom storsatsar på tågproduktion i Frankrike

Avelia Horizon är Alstoms senaste generation höghastighetståg. Bild: Alstom
Avelia Horizon är Alstoms senaste generation höghastighetståg. Bild: Alstom

Tågbolaget Alstom planerar att investera över 150 miljoner euro i sina produktionsanläggningar i Frankrike. Syftet är att möta den ökande efterfrågan på höghastighetståg, både på hemmaplan och internationellt.

En femtedel av investeringen går till en ny monteringslina för höghastighetståg vid anläggningen i Valenciennes-Petite-Forêt i norra Frankrike. Det är första gången denna fabrik tar sig an denna typ av tågproduktion. Samtidigt kommer monteringslinorna och karossproduktionen vid Alstoms fabrik i La Rochelle att fördubblas.

– Marknaden för höghastighetståg växer just nu kraftigt, och vi gläds åt det ökade intresset för vårt dubbeldäckståg Avelia Horizon – en unik produkt på marknaden, säger Frédéric Wiscart, chef för Alstom i Frankrike. – Den här satsningen gör det möjligt för oss att möta befintliga åtaganden och samtidigt stärka vår industriella bas med moderna teknologier från den så kallade Industri 4.0.

Fler jobb och teknisk utveckling

Utöver de nya monteringslinorna planerar Alstom att bygga en 250 meter lång hall vid anläggningen i Belfort. Den nya byggnaden ska användas för att förbereda de kompletta Avelia Horizon-tågsätten inför kommersiell lansering.

Satsningen omfattar även investeringar i komponentfabrikerna i bland annat Le Creusot, Tarbes, Ornans och Petit-Quevilly. Här handlar det om automatisering och ny svetsningsteknik.

Företaget fortsätter dessutom att utveckla digitala lösningar, som exempelvis det så kallade TrainLab i La Rochelle. Där testas nya tåg digitalt, vilket minskar både tid och kostnad vid verifiering och godkännande.

I samband med dessa investeringar planerar Alstom att anställa minst 1 000 personer i Frankrike under 2025. Totalt väntas satsningen skapa eller säkra över 2 500 arbetstillfällen i företagets leverantörsled.

Avelia Horizon – dubbeldäckare i hög hastighet

Avelia Horizon är Alstoms senaste generation höghastighetståg, utvecklad utifrån över 40 års erfarenhet av kommersiell tågtrafik i höga hastigheter. Det är det enda tåget i världen med dubbeldäckskonstruktion som är anpassat för mycket höga hastigheter.

Tågsättet består av två korta och kompakta motorvagnar samt ledade passagerarvagnar i två plan. Det kan köra i hastigheter upp till 300 kilometer i timmen och har störst sittkapacitet i sin klass. Samtidigt har driftskostnaden per sittplats sänkts avsevärt, bland annat genom effektivare boggikonstruktion och lägre kostnader för förebyggande underhåll – som minskat med 30 procent enligt Alstom.

Avelia Horizon är en del av Alstoms bredare Avelia-plattform, som omfattar flera modeller av höghastighetståg.

Källa: Alstom