Under december 2024 anlände 80 558 av 90 261 persontåg i tid, vilket motsvarar en punktlighet på 89,2 procent. För hela året landade punktligheten på 87,2 procent för totalt 1 065 954 avgångar. December blev efter mars den näst bästa månaden för året. Högst punktlighet noterades på nyårsafton med 96,2 procent.
Trots en generell nedgång i punktlighet sedan 2010 finns vissa förbättringar. Kortdistanstågen hade en punktlighet över 94 procent i december, och samtliga tågsegment visade bättre siffror jämfört med november 2024 och december 2023.
"Ingen quick-fix"
Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik, kommenterar:
"Det finns ljuspunkter, men vi har fortfarande en stor utmaning i att balansera trafikökningen med omfattande underhållsarbete. Bättre punktlighet är ingen quick-fix. Vi måste även hantera säkerhetsfrågor, som obehöriga i spår. Under december försenade detta nästan två tusen tåg och ledde till 17 personpåkörningar. Mina tankar går till förare, blåljuspersonal och anhöriga vid sådana tragiska händelser."
Utmaningar och utveckling
År 2024 blev det minst punktliga året sedan 2010. Faktorer som trafikvolymer, underhållsarbete och spårspring påverkade trafiken negativt. Trafikvolymerna har ökat med nästan 40 procent sedan 2010, och underhållet är mer omfattande än någonsin.
"Vi ser en oroande trend med fler incidenter kopplade till obehöriga i spår, säger Anna Ericsson. Punktlighet är viktigt, men säkerheten går alltid före. Vi måste öka medvetenheten om riskerna med att vistas på spårområden."
December 2024 i siffror
- Bästa dag: Nyårsafton, 96,2 procent punktlighet (2 097 av 2 180 tåg).
- Sämsta dag: 4 december, 82,6 procent punktlighet (2 687 av 3 253 tåg).
- Genomsnittlig försening: 2,58 minuter.
Punktlighet per tågtyp:
- Kortdistanståg: 94,3 procent (49 146 avgångar).
- Medeldistanståg: 85,5 procent (33 184 avgångar).
- Långdistanståg: 73,5 procent (7 599 avgångar).
Största negativa påverkansfaktorer i december:
- Hastighetsnedsättningar vid flera sträckor, inklusive Tobo på Ostkustbanan.
- Trasiga tåg vid Sundbyberg och Björnkulla.
- Obehöriga i spårområdet, exempelvis i Citytunneln i Malmö.
- Nedriven kontaktledning vid Norrköping.
- Enkelspårsdrift på flera sträckor.
Samtliga uppgifter är preliminära. Officiell statistik publiceras av Trafikanalys.
Källa: Trafikverket