Begränsat investeringsutrymme i ny infrastrukturplan

Slussen i Stockholm. Foto: marek lumi/unsplash
Slussen i Stockholm. Foto: marek lumi/unsplash

Trafikverket har publicerat sin genomförandeplan för 2025–2030. Planen visar vilka åtgärder som väntas genomföras de kommande sex åren och vilken påverkan de har på transportsystemet. Fokus ligger på investeringar i järnvägsflöden, vägstråk och andra prioriterade delar av infrastrukturen. Planen innehåller också en ny del om leverantörsmarknaden samt kostnadsspann för utvalda åtgärder.

– Nytt för i år är att vi har ett avsnitt kopplat till leverantörsmarknaden samt kostnadsspann för utvalda åtgärder. Trafikverket köper årligen varor, tjänster och entreprenader för cirka 66 miljarder kronor, 30 procent av omsättningen på anläggningsmarknaden, säger Ulrika Geeraedts, planeringsdirektör, Trafikverket.

– Med information om våra åtgärder har vi en bättre möjlighet att nå våra leverantörer i nuvarande och kommande upphandlingar, fortsätter Ulrika Geeraedts.

Kort sammanfattning

Den nationella planen för transportinfrastrukturen 2022–2033 fastställer hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas. Planen omfattar drift och underhåll av vägar och järnvägar, investeringar i infrastruktur, miljöåtgärder, stöd till kommuners hållbarhetsarbete samt satsningar på forskning och innovation.

Trafikverkets planförslag utgår från transportpolitiska mål och klimatmål, med fyrstegsprincipen som styrande – att i första hand nyttja och förbättra befintlig infrastruktur. Samverkan mellan olika trafikslag betonas för ett effektivt transportsystem.

De ekonomiska ramarna är fastställda i propositionen Framtidens infrastruktur och uppgår till 799 miljarder kronor (2021 års prisnivå), fördelade enligt följande:

  • 165 miljarder kr till underhåll av järnvägar
  • 197 miljarder kr till underhåll av vägar
  • 437 miljarder kr till utveckling av transportsystemet, däribland 107 miljarder kr till nya stambanor och 42 miljarder kr till länsplaner

Det ekonomiska utrymmet för nya investeringar är dock starkt begränsat. Anslagen är i stor utsträckning redan bundna till projekt i den tidigare planen (2018–2029), vars genomförande sträcker sig in i den nya planperioden. Totala kostnadsanspråk – inklusive prisökningar och nödvändiga satsningar som utbyggnaden av ERTMS och Norrbotniabanan – uppskattas till cirka 460 miljarder kr, vilket överstiger utvecklingsanslaget.

Trafikverket har därför analyserat möjliga besparingar och övervägt att skjuta upp vissa projekt. Slutsatsen är att det finns mycket begränsat utrymme för nya investeringsobjekt under planperioden.

Källa: Trafikverket