Nu kommer SJs kundvärdar på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö finnas i stationsmiljön och på perronger. De fysiska lokalerna för SJ Servicecenter avvecklas men servicen finns kvar. SJs kunder väljer i allt högre grad att använda de digitala tjänsterna för biljettköp, ombokning och kundservice. Behovet av en fysisk plats på stationen har minskat avsevärt under senare år. En sedan tidigare planerad avveckling av lokalerna tidigareläggs nu.
– Vi kommer fortfarande att finnas tillgängliga för att hjälpa till med olika typer av servicetjänster som har med SJ-resan att göra. Redan nu sker det mesta av den verksamheten utanför själva lokalen, så det blir ett naturligt steg, säger SJs presschef Tobbe Lundell.
SJs kundvärdar kommer även i fortsättningen att hjälpa till med köp och ombokning i digitala kanaler, köp av biljett i biljettautomat och information om trafikläge och vilka rättigheter kunden har vid exempelvis trafikstörningar. Den som vill köpa en SJ-biljett mot kontant betalning hänvisas redan sedan tidigare till Pressbyrån eller 7-eleven.
– Att det här sker redan nu är till stor del en följd av pandemin. Den har slagit hårt mot SJs ekonomi och vi avvecklar nu en icke nödvändig kostnad för att även fortsättningsvis kunna erbjuda en attraktiv prisnivå på våra resor, säger Tobbe Lundell.