Hur går det att säkerställa att Västsveriges väg- och järnvägsnät fungerar effektivt trots klimatutmaningar? Norconsult Sverige kommer att utreda detta genom två nya uppdrag för Trafikverket.
Företaget ska tillsammans med Trafikverket undersöka och planera åtgärder för att minska risker vid särskilt utsatta platser längs det statliga väg- och järnvägsnätet i Region Väst. Målet är att se till att vägar och järnvägar i området fortsätter att fungera på ett hållbart sätt, särskilt på platser som riskerar skred, ras eller översvämning.
– Inom väg jobbar vi initialt med sju riskprojekt i Västra Götaland och Halland, allt från översvämningsdrabbade sträckor på E6 till mindre vägar med risk för erosion. Vi kommer ta fram åtgärdsförslag och kostnadskalkyl för respektive riskobjekt, säger Magnus Calén, uppdragsledare på Norconsult Sverige.
Samhället måste anpassa sig till ett varmare klimat, höjda havsnivåer, förändrade nederbördsmönster, kortare perioder med tjäle och mer extrema väderhändelser. Trafikverket planerar för långsiktiga förändringar och måste beakta hur klimatet förväntas utvecklas över tid. Samtidigt är det avgörande att vidta åtgärder nu för att skydda de befintliga anläggningarna.
– Vi tittar helt enkelt på vad Trafikverket kan vidta för åtgärder på kort och lång sikt. Vissa kan lösas genom ordinarie underhåll eller genom enklare bygghandlingar. I andra fall kan det krävas större åtgärder i form av utförandeentreprenad eller kanske till och med vägplan. Framtagande av eventuella vägplaner ligger dock utanför nuvarande uppdrags omfattning, säger Magnus Calén.
Från Norconsult medverkar kompetens från ett flertal olika avdelningar, bland annat bergteknik, geoteknik, miljö, trafik, mät, GIS, hydrologi och VA. Uppdraget löper i två år med option på ett extra år.