Långväga transporter samt medeldistans är bäst med tåg och därför behövs satsningar inte bara på elvägar utan också på järnvägen, skriver Björn Asplund, Swedtrain i en debattartikel i SvD. I hundra år har Sveriges järnvägar varit elektrifierade och nu introduceras eldrift för andra transportsätt. Det är bra, men även om vägtrafiken elektrifieras förblir järnvägen mer energieffektiv.
Långväga transporter samt medeldistans är bäst med tåg. På korta sträckor, så kallade last mile, behöver vi smidiga lastbilar på batteri där det skapas effektiva omlastningsmöjligheter. Varför inte ställa små lastbilar direkt på godsvagnarna och låta dem rulla av vid slutmålet? Behövs stora lastbilar?
Det är inte elen i elvägarna som gör skillnad utan det är järnet i järnvägarna, genom att minska friktionen. Vi måste fortsätta satsa på järnvägen och om vi nu satsar även på elvägar, se det som ett komplement, menar man på Swedtrain.